Hej,
Lyckligt (olyckligt) ovetandes om vad jag gav mig in på bestämde jag mig att ta bort putsen på väggen. Grisigt värre. Med facit i hand, aldrig mer..
Nåväl så här ser det ut och jag är lite tveksam till hur mycket jag kommer fejja runt med stålborsten, kan tycka att det kan vara ganska snyggt då det finns lite puts kvar. Min fråga;
Om nu inte putsen sitter allt för löst, kan man ha på nåt så att det "sätter sig" "fastnar"? Primer?
/n
Lyckligt (olyckligt) ovetandes om vad jag gav mig in på bestämde jag mig att ta bort putsen på väggen. Grisigt värre. Med facit i hand, aldrig mer..

Nåväl så här ser det ut och jag är lite tveksam till hur mycket jag kommer fejja runt med stålborsten, kan tycka att det kan vara ganska snyggt då det finns lite puts kvar. Min fråga;
Om nu inte putsen sitter allt för löst, kan man ha på nåt så att det "sätter sig" "fastnar"? Primer?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
/n
Pratar du om putsresterna på tegelväggen? Är det dem du vill fixera?
Vad är det för puts? Kalkputs? I så fall kan du kanske få bra resultat om du sprayar på kalkvatten. Eller vattenglas, det borde väl funka på C och KC.
Vad är det för puts? Kalkputs? I så fall kan du kanske få bra resultat om du sprayar på kalkvatten. Eller vattenglas, det borde väl funka på C och KC.
ja precis putsresterna, vad det är för puts vet jag inte men en vit hinna har lagt sig lite här och var i lägenheten, så kanske kalk då? Kanske kan testa med kalkvatten då.
Redigerat:
Om det hade varit rent cementputs (C) hade det nog inte gått att få ner, så det är nog kalkputs eller en svagare kalkcement.
Kalkvatten gör man genom att blanda kalkbruk i vatten och låta det stå över natten, det klara vattnet som blir kvar är mättat med släckt kalk, som sedan reagerar med koldioxiden i luften för att bli ett tunnt lager kalksten. Jag tänkte att det kan fungera då man bland annat använder det för att fixera kalkputs när det är nygjort.
Vattenglas är väl ungefär samma sak, men kiselsaserat och funkar därför bättre med cement. Man måste köpa det tror ajg, och det kan kanske vara lite lurigt att få tag på?
Jag spekulerar mest dock, andra kanske har bättre ideer eller mer solid kunskap.
Kalkvatten gör man genom att blanda kalkbruk i vatten och låta det stå över natten, det klara vattnet som blir kvar är mättat med släckt kalk, som sedan reagerar med koldioxiden i luften för att bli ett tunnt lager kalksten. Jag tänkte att det kan fungera då man bland annat använder det för att fixera kalkputs när det är nygjort.
Vattenglas är väl ungefär samma sak, men kiselsaserat och funkar därför bättre med cement. Man måste köpa det tror ajg, och det kan kanske vara lite lurigt att få tag på?
Jag spekulerar mest dock, andra kanske har bättre ideer eller mer solid kunskap.
Produkter som diskuteras: "Kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
googlade runt lite och det verkar som vattenglas är vanligt förekommande.
Har köpt det iaf, återstår att se resultat =)
Har köpt det iaf, återstår att se resultat =)
Vattenglas reagerar med den fria kalken i materialet för att bilda den hårda och portäta ytan av kalciumsilikathydrat. Eftersom du bilat bort det mesta av den kalkinnehållande putsen (finns ingen kalk i tegel) så kommer därför inte denna härdning ske. Dock återstår en viss impregnerande effekt mot fett och vattenstänk men jag tror inte du uppnår den fixerande effekten du vill ha. Men eftersom du redan köpt så kan du ju testa på ett ställe och se.
Har penslat med vattenglas nu och väggen tycker jag upplevs mycket 'renare' dvs det dammar inget från teglet och bruket mellan stenarna har satt sig och blivit hårdare. Teglet sög åt sig ganska hårt så det gick åt ett par flaskor. Det blev rätt stor nyanskillnad i färgen också då väggen blev mycket mer intensivt röd. Verkar som två av bilderna har roterats, men ni får väl snurra lite på huvet 
/n
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto