9 645 läst ·
25 svar
10k läst
25 svar
"fått fel djup" på garderob, men golvet är lagt hur lösa situationen
Du har kanske missat att titta på produktbilderna på deras hemsida? Det syns tydligt att galgarna sticker ut ett antal centimeter ur garderoben. Skjutdörrarna monteras därför 60 cm från väggen, och inredningen är 45 cm. För den som vill ha skjutdörrarna dikt an för att bygga en grundare garderob finns tvärställda galghängare, vilket också syns på bilderna.Skalman65 skrev:
Köp mer golv, dra fram inredningen, lägg golv hela vägen och ställ tillbaka inredningen, montera sedan skjutdörrarna på 60 cm djup?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej, då förstör du ju sågen!Skalman65 skrev:
Hur ytligt ligger slangarna?
Jag skulle ställt in sågen på exakt golvtjockleken, hellre lite mindre än mer.
sågar man en halv mm för grunt kan man bryta loss biten ändå.
Och ja, det går utmärkt att skarva under golvskenan.
Men mät rätt nu
Jag förstår inte riktigt problemet, jag avråder dig från att flytta in skjutdörrarna, det blir inte bra.
Skall du kapa golvet borde det vara ganska enkelt att ta ut sista brädan (klickgolv) och såga av den.
Skall du kapa golvet borde det vara ganska enkelt att ta ut sista brädan (klickgolv) och såga av den.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Han skall inte flytta in skjutdörrarna, han skall täcka golvet med lite klickgolv 60 - 45 cm från väggen, där det inte är lagt något golv (av sparsamhet).pbengtsson skrev:
Skalman vill alltså bara ordna en snygg skarv, som alltså göms under dörrskenan.
Du har helt rätt, det måste vara det TS menar, golvet slutar under golvskenan på 60cm, men sedan blir det en glipa till inredningen på ca 15cm. Denna tråd borde vara med på högskoleprovet i läsförståelse.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Stackars de som skall göra högskoleprovet då.pbengtsson skrev:
Och stackars de som skall rätta proven
Ett enkelt sätt att lösa det hela på är att bara lägga resten av golvet i garderobsutrymmet för att sedan dölja skarven med mellan de två "olika golven" med skenan för skjutdörrarna.
Jag har kapat ett klickgolv på liknande sätt innan, med då hade jag tillgång till sänksåg och ett multiverktyg (för att kapa de sista cm där inte klingan kom åt). Det funkar att ta de sista cm med stämjärn också.
Ligger golvärmeslangen precis under hade jag också lagt en plåt under, kanske med någon masonit/kartong extra. Men jag offrar ju hellre klingan än rören. Kommer man inte helt igenom så skär man lätt det sista med en bladkniv.
Skjutdörrsskenan är rätt bred så det är inget finlir som behövs.
Ligger golvärmeslangen precis under hade jag också lagt en plåt under, kanske med någon masonit/kartong extra. Men jag offrar ju hellre klingan än rören. Kommer man inte helt igenom så skär man lätt det sista med en bladkniv.
Skjutdörrsskenan är rätt bred så det är inget finlir som behövs.
Det går med en vanlig cirkelsåg också, litet bökigare att påbörja snittet bara. Djupinställning 1-2 mm mindre än golvets tjocklek, så kan man skära eller bryta resten. Jag har tagit bort massor av flytande golvspånskiva på det sättet - fanns förvisso inga slingor under men däremot ett gammalt trägolv som jag för allt i världen inte ville skada.pbengtsson skrev:
Klicka här för att svara