IMGP7081.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har precis tagit bort en väggfast garderob och bakom den dolde sig en väg av lättbetong som var väldigt dåligt gjord, som ni kan se på fotot är den väldigt sprucken/halvt ihålig.
Jag ska sätta en garderob där som kommer täcka hela väggen och från andra sidan är väggen bra.
Det känns väldigt jobbigt att köra typ husfix i alla dessa hål... Eftersom jag ska ha en stor garderob som kommer täcka hela väggen så funderade jag på att sätta renoveringsgips med typ sättlim där istället.
Vad tror ni är det bästa?

• Gilla
akerenyi
  • Laddar…
Skulle själv spraya/pensla på primer, köpa en säck gipsbruk, dra igen det grovt, avsluta med sandspackel, slipa måla.

Gipsbruk har sina fördelar mot husfix - Billigare, lättare att jobba med och dessutom går det att slipa, riva av om det blir för mycket...

...men när du ser att sprickorna börjar komma i gipset kommer du banna dig själv för att du fuskade.....

Vad sägs om att hellimma upp en rot-gips?

Vad är en rot-gips?

Snajder skrev:
Vad är en rot-gips?
rotgips=renoveringsgips (dvs tunnare gipsskiva)

petrho skrev:
rotgips=renoveringsgips (dvs tunnare gipsskiva)
Ah, min tanke.. Eftersom hela väggen ska vara täckt så tänkte jag att det borde ju räcka, det är inget som kommer synas och ingen belastning där alls.
Ska man spruta på ngt typ spraylim eller så först för att hålla eventuella lösabitar still eller kvittar det?

Snajder skrev:
Ah, min tanke.. Eftersom hela väggen ska vara täckt så tänkte jag att det borde ju räcka, det är inget som kommer synas och ingen belastning där alls.
Ska man spruta på ngt typ spraylim eller så först för att hålla eventuella lösabitar still eller kvittar det?
själv har jag limmat upp rotgips på de flesta väggar (siporex/ytong). Han kört med PL600 som biter bra. Det kan vara lämpligt att dra några gipsskruv tillfällligt (skruvas ur o spacklas när limmet torkat)

Jag skulle hellimma med kakelfix eller annan lämpligare gucka e ftersom väggen är så trasig......

MathiasS skrev:
...men när du ser att sprickorna börjar komma i gipset kommer du banna dig själv för att du fuskade.....

Vad sägs om att hellimma upp en rot-gips?
Vet inte hur många vägar jag lagat i lägenheter med gipsbruk genom åren och kan väl säga att ingen tenderat att spricka. Att däremot dra upp ROT gips på hela väggen, få det perfekt, jämnt och slätt utan bom ljud bakom skivan är ett projekt utan dess like anser jag - Gipsbruk alla gånger för min del.
Gipsbruk för lagningar inomhus är väl inte i närheten av fusk, blir ju banne mig hårdare än gamla putsen på väggarna!

Det går att skruva i lättbetong, så skall det upp gips hade jag provat att dra i väggen med lite längre gipsskruv för träregel och testat om det drar i väggen. Om det nu går så underlättar det sättningen av skivan.. om du nu tänker gå den vägen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.