9 645 läst ·
25 svar
10k läst
25 svar
"fått fel djup" på garderob, men golvet är lagt hur lösa situationen
Sida 1 av 2
Är i slutskedet på ett re4noverings arbete av ett sovrum.
Där vi har lagt ett klick golv på spånskiva med golv slingor.
samt en vägg upprest för att kunna placera en garderob mellan denna och befintlig yttervägg.
tanken var att en garderob från Lumi med ett djup på 60 skulle monteras.
Men efter att garderoben kommer så visar det sig att det är endast 45 djup, enligt uppgift så har det aldrig tillverkat något annat ät 45 djup.
Så nu är frågan hur löser jag detta, klick golvet anpassade jag efter garderob på 60 så det måste skarvas på,
Min tanke här är att försöka få en plåt skiva under klickgolvet som skydd, och med cirkelsågen kapa av golvet och lägga en skarv under skjutdörrs skenan.
Vad tror ni om det?
Där vi har lagt ett klick golv på spånskiva med golv slingor.
samt en vägg upprest för att kunna placera en garderob mellan denna och befintlig yttervägg.
tanken var att en garderob från Lumi med ett djup på 60 skulle monteras.
Men efter att garderoben kommer så visar det sig att det är endast 45 djup, enligt uppgift så har det aldrig tillverkat något annat ät 45 djup.
Så nu är frågan hur löser jag detta, klick golvet anpassade jag efter garderob på 60 så det måste skarvas på,
Min tanke här är att försöka få en plåt skiva under klickgolvet som skydd, och med cirkelsågen kapa av golvet och lägga en skarv under skjutdörrs skenan.
Vad tror ni om det?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
45 cm djup? Då får väl knappt en vanlig galge för vuxenkläder plats.
Eller sitter klädstängerna "på tvären"?
Som jag ser det har du två val:
Antingen ställer du garderoben 15 cm från väggen, så ser det ok ut utifrån. Lite mindre volym än du tänkte dig bara.
Eller så lämnar du tillbaka det du köpt, säljer det på blocket eller slänger det, välj själv.
Och köper nytt i rätt storlek. Det kallas lärpengar
Eller sitter klädstängerna "på tvären"?
Som jag ser det har du två val:
Antingen ställer du garderoben 15 cm från väggen, så ser det ok ut utifrån. Lite mindre volym än du tänkte dig bara.
Eller så lämnar du tillbaka det du köpt, säljer det på blocket eller slänger det, välj själv.
Och köper nytt i rätt storlek. Det kallas lärpengar
Jag tycker också att problemet inte är golvet, det är att garderoben är så grund att den blir rätt värdelös som garderob. Några galgar på en klädstång kan man definitivt inte ha där. Inga trådbackar heller.
Tittar jag på lumis hemsida så har dom dels inredning till garderober samt skjutdörrar. Är det så att du köpt deras inredning och den är 45 cm? I så fall kanske du även ska ha skjutdörrar? Kan man inte då montera dem 60 cm ut från väggen? Eller har jag helt missuppfattat?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En sak till, för att riktigt gnugga in det 
Nästa gång lägger du väl golvet från vägg till vägg,
och snålar inte genom att inte lägga under garderoberna
Nästa gång lägger du väl golvet från vägg till vägg,
och snålar inte genom att inte lägga under garderoberna
När vi undersökte och bad vi om offert så var det med inställningen att garderoben skulle vara 60 djup
( standard i "min värd"). Fick tom angivet på offerten att djupet var 685.
Men det visade sig att de bara tillverkar garderober i 45 som sagt, samt att man monterar en skjutdörr framför därutav det angivna måttet.
Möjligheten att lämna tillbaka har vi, enligt vår säljare.
men då måste vi hitta en firma som kan tillverka en garderob efter våra ritningar .
vilket vi inte har gjort , ännu...
Någon som har ett tips?
Vi är väl just nu inne på att försöka lösa det med den garderob som vi fått.
Men då har jag lagt klick golvet för kort, det slutar inte under garderoben utan ca 20 cm framför.
Frågan är då hur jag gör detta lämpligast, Då jag har golv värme slang under,
för att få skarven under golvskenan måste jag kapa ett par cm?
Därigenom skulle vi kunna hänga galgarna på "normalt" sätt,
visst hyllorna skulle bli lite grundare än vi tänkt oss, men vi tror att det skulle fungera
( standard i "min värd"). Fick tom angivet på offerten att djupet var 685.
Men det visade sig att de bara tillverkar garderober i 45 som sagt, samt att man monterar en skjutdörr framför därutav det angivna måttet.
Möjligheten att lämna tillbaka har vi, enligt vår säljare.
men då måste vi hitta en firma som kan tillverka en garderob efter våra ritningar .
vilket vi inte har gjort , ännu...
Någon som har ett tips?
Vi är väl just nu inne på att försöka lösa det med den garderob som vi fått.
Men då har jag lagt klick golvet för kort, det slutar inte under garderoben utan ca 20 cm framför.
Och där funderar jag då på om man kan skarva golvet under skjutdörrens golv list.
Frågan är då hur jag gör detta lämpligast, Då jag har golv värme slang under,
för att få skarven under golvskenan måste jag kapa ett par cm?
Därigenom skulle vi kunna hänga galgarna på "normalt" sätt,
visst hyllorna skulle bli lite grundare än vi tänkt oss, men vi tror att det skulle fungera
Skjutdörren monteras för sig, sedan kan du ha vad du vill bakom, så har det varit på de Lumi-garderober jag monterat. Inredningen är 45cm för att få plats med god marginal bakom, har haft liknande men dörrarna monterade 50cm djup, det funkade sådär och dörrarna tog i allt som inte var riktigt instoppat.
Galgstången sitter troligtvis en bit ut i inredningen så det går att hänga som i en vanlig 60garderob.
Galgstången sitter troligtvis en bit ut i inredningen så det går att hänga som i en vanlig 60garderob.
Det är alltså inte garderoben som är 45 djup, utan inredningen. Det är inget problem att hänga galgar på denna, man hänger dem ju inte mitt under (på 22,5 cm) utan en bit ut, mitt i den 60 cm djupa garderoben, dvs vid 30 cm. Kollade just min Elfa, den inredningen är 50 djup och galgarna sticker ut 5 cm ur inredningen.
Så vad är problemet annat än att du missuppfattat hur man mäter och monterar en garderob? Det blir ju jättekonstigt om inte golvet går hela vägen till väggen.
Så vad är problemet annat än att du missuppfattat hur man mäter och monterar en garderob? Det blir ju jättekonstigt om inte golvet går hela vägen till väggen.
Den informationen vi har fått från vår säljare nu i efterhand
är att Lumi endast tillverkar sina garderober och inredning i 45 , har du någon annan information ,
skulle jag bli jätte glad om du kan länka till den för att kunna visa på detta för min säljare.
Men framför allt så hoppas jag att någon kan tipsa om hur man smartast kapar golvet, för att få skarven på rätt ställe.
Om det skulle fungera med en plåt under som skydd för värme slangarna, likt den variant jag beskrev tidigare.