1 144 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Risk för fukt/kondensproblem?
Jag behöver göra iordning en vägg invändigt. Idag ser väggen ut såhär (inifrån och ut) en tapetserad, porös träfiberskiva, (tretex?), reglar ca 10x10cm med spån i facken, någon form av gammal vindduk/papp, träpanel. Jag undrar om det fungerar att regla direkt på tretexen och isolera med 45mm mineralull. Mina frågor är väl egentligen om jag ska plasta eller använda någon annan form av duk direkt mot tretexen eller inte. Kan så lite som 45mm mineralull orsaka kondensproblem inne i väggen? Kan tretexen i sig orsaka problem i framtiden? Väggen kommer innom 1-3 år att isoleras ordentligt utifrån i samband med utbyggnad.
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Jag skulle inte vara orolig för att montera 45 mm mineralull invändig. Det är dock inget fel att montera en diffusonsspärr innerst men det borde ju finnas en asfaltpapp el likv innanför den porösa skivan.
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Om det är spån i väggen så bör det ju finnas minst en papp för att hindra spånläckage. Kolla i någon ventil eller demontera ett eluttag så kanske du kan se.
Med tanke på att du skall lägga på ännu mer isolering utvändigt så är det väl lämpligt att du får dit plasten redan nu?
När du rivit fasaden sätter du papp utvändigt innan det nya isoleringsskiktet. Avsluta med vindstopp ytterst under nya fasadmaterialet.
När du rivit fasaden sätter du papp utvändigt innan det nya isoleringsskiktet. Avsluta med vindstopp ytterst under nya fasadmaterialet.
Klicka här för att svara