Jag håller på att inreda min tredje Essbox. Denna ska innehålla plugg och skruv. Köpte upp mig på en hel del plugg, men nu behöver jag köpa skruv till pluggen också. Vad skulle ni rekommendera för skruv till resp. plugg nedan?

Plugg 1: Den står det bara 8 på. Den är 4 cm lång.
Plugg 2: Den står det 6/50 på. Den är 5 cm lång.
Plugg 3. Brun, den står det 8/40 på. Den är 4 cm lång
Plugg 4. Blå, den står det 10/45 på. Den är 4,5 cm lång
Plugg 5. Den står det 10/60 på. Den är 6 cm lång.

Antar att första siffran anger tjocklek på borren man ska använda och andra siffran är längden på själva pluggen. Men vilken skruv ska jag använda till resp. plugg tycker ni?

plugg.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• plugg.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror ju lite på typ av plugg men följ rekommendationen (välj alltid den större dimensionen) här för vanlig universalplastplugg så blir det bra:
http://www.vsbyggskruv.se/pdf/sid52.pdf

Generellt ca 20-25% mindre skruv än borrdiametern.

Redigerat:
  • Gilla
krister_uppsala
  • Laddar…
Ta en skruv som passar, det brukar bli bra.

Hur pass mycket längre bör skruven vara än pluggen?

Benjamin: Ja en skruv som passar var det jag var ute efter.

• Gilla
Cecilia09 och 1 till
  • Laddar…
Men gör det inte så förbaskat komplicerat, det är väl ingen rymdfärja du ska skruva ihop.;)

Ta skruv som passar i hålet och drar ordentligt. I sten/betong behöver den inte vara längre än pluggen men har du en universialplugg i skivmaterial så blir det lättare om skruven är kanske 1cm längre än pluggen.

ullberg
Anna1984 skrev:
Det beror ju på tjockleken på det material man ska fixera med skruven. Men vid färdigt montage ska hela skruvens spets nå igenom änden på pluggen, den "cylindriska delen" av skruven ska nå till slutet av pluggen, det är först då den ordentliga expansionen av pluggen sker.

/U

Anna1984 skrev:

Benjamin: Ja en skruv som passar var det jag var ute efter.

"För bästa hållfasthet rekommenderas att man borrar hålets djup lika långt som pluggen samt lägger till 2 ggr pluggens diameter. I mjuka material som leca, siporex eller liknande, använd ett 2 mm mindre hål och på väldigt hårda material 1 mm större hål."
http://www.imexab.se/swe/alligator.html

"SKRUVLÄNGD TILL PLUGG
Vid val av skruv till plugg tänk på att skruven skall ha en längd som motsvarar längden på pluggen + fästdetaljen och ytterligare ca 5 mm. Detta för att full expansion på pluggen och därmed högsta hållfasthet på infästningen skall uppnås."
http://www.vsbyggskruv.se/pdf/VSB_Infastningsguiden.pdf

Om man skruvar i vägg som består av OSB samt gips, vinner man något på att dra i plugg eller går det lika bra att dra skruven direkt i väggen? Om man tex ska sätta upp ett väggfäste för tv.

OSBn sitter ju där för att bla slippa använda plugg

Nimajneb skrev:
Men gör det inte så förbaskat komplicerat, det är väl ingen rymdfärja du ska skruva ihop.;)

Ta skruv som passar i hålet och drar ordentligt. I sten/betong behöver den inte vara längre än pluggen men har du en universialplugg i skivmaterial så blir det lättare om skruven är kanske 1cm längre än pluggen.
Detta är totalt fel. Det är viktigt att skruven är längre än pluggen även i sten/betong. Den vanligaste anledningen till att skruv o plugg falerar eller inte når upp till den belastning den ska klara är inte fel typ av plugg eller fel diameter på skruv utan för kort skruv.

Anna1984 skrev:
Jag håller på att inreda min tredje Essbox. Denna ska innehålla plugg och skruv. Köpte upp mig på en hel del plugg, men nu behöver jag köpa skruv till pluggen också. Vad skulle ni rekommendera för skruv till resp. plugg nedan?

Plugg 1: Den står det bara 8 på. Den är 4 cm lång.
Plugg 2: Den står det 6/50 på. Den är 5 cm lång.
Plugg 3. Brun, den står det 8/40 på. Den är 4 cm lång
Plugg 4. Blå, den står det 10/45 på. Den är 4,5 cm lång
Plugg 5. Den står det 10/60 på. Den är 6 cm lång.

Antar att första siffran anger tjocklek på borren man ska använda och andra siffran är längden på själva pluggen. Men vilken skruv ska jag använda till resp. plugg tycker ni?

[bild]
Jag använder inte just de pluggtyper du har, men visst står det på lådan vilken storlek på skruv du ska ha? Undvik också skruv med snitt i gängan längst fram (typ essve cutters) de kan förstöra pluggen. Allra oftast skall pluggmontage också ske med helgängad skruv (beror på vad man fäster dock),

Blå o brun plugg är klassiker, om än förbisprungna av modernare pluggar nu för tiden. Funkar dock bra i tex sten och betong tex. Till blå ska du ha ca 8mm skruv, brun ca 6mm, längden beror på tjockleken på det du ska fästa.

Redigerat:
Använd ett skjutmått och mät utsidan på pluggen ta ett borr som är lite mindre och borra.
Använd samma skjutmått mät insidan ta en skruv som är något större än måttet skruva.
Borrar du i gips har hålet en förmåga att bli förstort , börja med ett borr som är ca 0,5mm mindre än måttet du har fått fram.
Stod det inget på förpackningarna du köpte med pluggar vilken borr diameter du skulle ha ?

Hallå grabbar...

låt oss komma ner på jorden igen.
Den vanligaste anledningen till att behöva hänga upp något på väggen. Ofta har man köpt något där ofta beslag ingår.
Utifrån detta rotar man fram en lämplig plugg i samlingen som oftast består av 4-5 olika sorter/diametrar.
Det som skall skruvas i väggen har ett beslag/skruv som är dimensionerad för det som ska hängas upp, dvs att oftast är skruvstorleken given alt att bruxen talar om vad som behövs.

Om sedan pluggen råkar vara 5mm för kort eller lång kommer inte att få TVn att rasa i golvet.

Därav står jag på mig att använd lämplig skruv och sätt på den plugg som passar bäst i plugglådan.

• Gilla
Micro
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Detta är totalt fel. Det är viktigt att skruven är längre än pluggen även i sten/betong. Den vanligaste anledningen till att skruv o plugg falerar eller inte når upp till den belastning den ska klara är inte fel typ av plugg eller fel diameter på skruv utan för kort skruv.
Det vart lite konstigt formulerat när jag skrev det baklänges och utgick från att man valde skruv efter plugg o inte tvärt om.:)

Jag skulle börja med att kasta plugg 2 till 5 och ersätta dessa plastplugg med nylonplugg. Köp då essves plugg så står det på kartongen vad du ska använda för skruv.

• Gilla
Simonkenteriksson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.