Har en del spillvirke som jag tänkte kapa upp och elda i kaminen. Har ingenstans att förvara det så tänkte bygga ett vedförråd på gaveln av garaget. Har kollat en del bilder på andra och de flesta har det helt öppet. Blir det inte utsatt för vädret då? Tänker på att det blir blött.
Tycker heller inte det är speciellt snyggt att se veden.
Kan man bygga in det med "riktiga" väggar?
Har tänkt att ha öppet under så det kommer in luft där samt självklar uppe. Har tänkt att ha tak med takpannor.
Har tänkt att ha öppet under så det kommer in luft där samt självklar uppe. Har tänkt att ha tak med takpannor.
Man vill torka veden innan man eldar den, därför låter man vinden få blåsa igenom. Visst blir det ibland utsatt för lite regn, men det är ytlig väta som torkar fort när vädret blir bättre. Vill man så kan man sätta glesa väggar men då kommer det ta längre tid för veden att torka.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Mitt spillvirke har legat ute i en hög hela sommaren så det ser ganska snustorrt ut i alla fall. Eldar bara i kamin för lite mysfaktor. Möjligen lite stödvärme när det är riktigt kallt ute.Korvgubbe skrev:
Då borde det fungera att sätta det lite glest så man ändå gömmer det men lite luft kommer in?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tycker det låter alldeles utmärkt.emde skrev:Har en del spillvirke som jag tänkte kapa upp och elda i kaminen. Har ingenstans att förvara det så tänkte bygga ett vedförråd på gaveln av garaget. Har kollat en del bilder på andra och de flesta har det helt öppet. Blir det inte utsatt för vädret då? Tänker på att det blir blött.
Bara det är tätt mot regnvatten upptill.
Och väggarna och fronten är byggda glesa så luften får tillträde.
Virke brukar vara torrt till att börja med jämfört med ved så det blir nog bra.
Eftersom du har kamin så antar jag att du kommer fylla på vedförrådet med "riktig" ved senare, tänk då på att låta veden ligga i två år för att verkligen torka.
Eftersom du har kamin så antar jag att du kommer fylla på vedförrådet med "riktig" ved senare, tänk då på att låta veden ligga i två år för att verkligen torka.
Klicka här för att svara