1 821 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Börja bygga i oktober Klokt?
Hej,
Blir klar med grunden nu i september till hus på 75 kvm. Huset bygger vi själva av lösvirke.Jag skulle vilja komma igång att bygga i början av oktober. Målet är att få ihopp skalet dvs väggar + tak. Är det dumt tänkt att dra igång nu, skall jag vänta til våren?
Tacksam för tips ideer.
Blir klar med grunden nu i september till hus på 75 kvm. Huset bygger vi själva av lösvirke.Jag skulle vilja komma igång att bygga i början av oktober. Målet är att få ihopp skalet dvs väggar + tak. Är det dumt tänkt att dra igång nu, skall jag vänta til våren?
Tacksam för tips ideer.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Vad kan tillkomma;
Byggelen (det blir lite mer att bygga på vintern, du skall helst ha lite värme på i huset för att torka bort byggfukt så snart det är vädertätat. Detta är inte enbart negativt då du torkar bort det mer effektivt vintertid då du får in torrare luft. Sen får du räkna med att ha en liten värmestuga där du och ev hantverkare kan luncha och göra diverse bestyr.
Ställning. Behöver du ställning för att måla så kan du inte utnyttja den du har för att resa huset. Alternativt blir det väldigt lång hyrestid.
Materialet på plats kan bli täckt av snö och det kan bli lite besvärligt.
...osv.. nu hinner jag inte svara mer.
Byggelen (det blir lite mer att bygga på vintern, du skall helst ha lite värme på i huset för att torka bort byggfukt så snart det är vädertätat. Detta är inte enbart negativt då du torkar bort det mer effektivt vintertid då du får in torrare luft. Sen får du räkna med att ha en liten värmestuga där du och ev hantverkare kan luncha och göra diverse bestyr.
Ställning. Behöver du ställning för att måla så kan du inte utnyttja den du har för att resa huset. Alternativt blir det väldigt lång hyrestid.
Materialet på plats kan bli täckt av snö och det kan bli lite besvärligt.
...osv.. nu hinner jag inte svara mer.
Husets högsta punkt är 6,5 m över marken så det blir svårt att hitta så stor tält, men jag förstår din synpunkt.haavard skrev:
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
I Örebro kanske det finns stabilt vinterväder... men det gör det inte där vi bor.
Vi köpte väl in 200m2 presenning som nu är helt slut. Men det är absolut nödvändigt.
Vi startade med schaktning och platta i oktober och stomresning i december. Vi hade väldig otur med vädret men är man noga med att inte stänga till förrän det är torrt så fungerar det. Det tar inte så lång tid att torka ur fukt som kommit utifrån jämfört med den fukt som finns där från början,
Vi startade med schaktning och platta i oktober och stomresning i december. Vi hade väldig otur med vädret men är man noga med att inte stänga till förrän det är torrt så fungerar det. Det tar inte så lång tid att torka ur fukt som kommit utifrån jämfört med den fukt som finns där från början,
Inte svårt alls! Kostar en peng, men du får inga fuktskador och arbetet kan flyta på utan hinder.Grape skrev:
http://www.vaderskydd.se/index.php3?use=publisher&id=1195&lang=1
Efter stomresningen lade ni taket direkt ? vad hade ni all presenningen till? Vad menar du med att inte stänga till?mariatherese skrev:I Örebro kanske det finns stabilt vinterväder... men det gör det inte där vi bor.Vi köpte väl in 200m2 presenning som nu är helt slut. Men det är absolut nödvändigt.
Funderar på om det är lönt att göra väderskydd av presenning + rep har massa träd runt plattan
Kan det vara nogåt?
Inga problem att bygga året runt...det klart att det är lite att tänka på ang att täcka och att det tex kan vara halt....
Stomresning gör man ganska lätt på 2-3 man....när taket ska göras är det bra om det finns riktig ställning och några vana personer när det är uppehåll.....
Lycka till och glöm inte kameran...
Stomresning gör man ganska lätt på 2-3 man....när taket ska göras är det bra om det finns riktig ställning och några vana personer när det är uppehåll.....
Lycka till och glöm inte kameran...
Klicka här för att svara