Vi gjöt med U-element så att det blev välisolerat mellan vot och platta (diskuterat i andra trådar).

Cellplasten kom lite för lågt så nu är det en försänkning där som ni kan se på bild.
syll.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innerväggen/installationsskiktet är tänkt att stå precis över denna.försäkning. 95-regel, försänkningen är ca 50 mm bred.
Då jag ska lägga sådan här
syllisolering.jpg
Skapa konto

syllisolering för att få det tätt mot ångspärren, så är jag lite bekymrad över att det inte sluter tätt under, det vill säga åtminstone en av de där två "vägbulorna" på isoleringen hamnar i mellanrummet.

Jag vill därför fylla ut mellanrummet med något och tänkte undvika betong. Har ni något förslag?

Bygg spackel. Typ bostick kombispackel eller liknande. Hus fix går säkert med.

Mikael_L
OJ vad tätt du har satt betongexpanders ... :x

(Ja det är ju inget problem med det (tror jag), men tidsåtgång och pengar ... ;))

edit:
Om du inte vill använda betong, flytspackel, husfix eller likn för risken att det spricker och/eller köldbryggan det utgör så kan man kanske tänka sig något av dessa:
http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/farg-malning/vav-fog/lim-tillbehor/18018/super-7-all-in-one
http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Tatning/Butyltatning-364801/

eller något i den stilen.

Detta är ju typ spekulationer från min sida, jag har ingen koll på om det finns någon produkt som ska användas.
Men jag tänker mig att något med viss elasticitet, men ändå ganska hårt borde vara bäst.

Och en del av dessa produkter har nog rätt lång torktid i sådär tjocka lager.

Och ev kan fogskum vara ett alternativ, det blir säkert minst lika bra som att haft cellplasten upp i nivå.
Stryk ut och jämna till i vått isåfall.
Men det är rätt kladdigt att hålla på med, och ganska svårt att undvika att man har det överallt efter ett tag.

Redigerat:
Mikael_L skrev:
OJ vad tätt du har satt betongexpanders ... :x

(Ja det är ju inget problem med det (tror jag), men tidsåtgång och pengar ... ;))
Om man sätter expanders glesare än så kan huset trilla ner. har du gjort det måste du öppna väggen och addera fler Mikael. :-)

Satte en i varje regelfack, syllen ligger kant-i-kant med ytterkant platta, och med 10 cm cellplast ytterst så hamnade egentligen bulten alldeles för nära betongkanten. Detta i kombo med att det går fort att borra med riktig borr och billiga expanders från Biltema (ja de håller lika bra som dyra...) gjorde att det blev som det blev. Huset står nu kvar trots vinder på 5-6 m/s igår, det känns tryggt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Om du inte vill använda betong, flytspackel, husfix eller likn för risken att det spricker och/eller köldbryggan det utgör så kan man kanske tänka sig något av dessa:
[länk]
[länk]

eller något i den stilen.

Och ev kan fogskum vara ett alternativ, det blir säkert minst lika bra som att haft cellplasten upp i nivå.
Stryk ut och jämna till i vått isåfall.
Men det är rätt kladdigt att hålla på med, och ganska svårt att undvika att man har det överallt efter ett tag.
Jag har redan hackat bort den cement som kom där en gång (köldbrygga) så är inte så pigg att gjuta på nytt som du kan förstå.

Tror inte på tuber till detta, fogskum är det jag tänkt använda, kanske applicera det och dra/hålla en bräda ovanpå samtidigt, är ju inte mycket som behövs i höjd. Sen när det torkat går jag efter med en gammal fogsvans och sågar längs betongen, borde fungera hyggligt.
Det svåra blir att inte svära när man ska applicera det. Finns det inte fogskum i rinnande form som man kan hälla i "formen" och som på kommando plötsligt stelnar och svällar lite?

Mikael_L
Det finns ju speciella fogskumspistoler, som jag själv tyvärr aldrig provat att använda.

Men jag har fått för mig att dom är betydligt bättre för att pytsa ut skum mer exakt än sprayburksvarianten.
Så det vore kanske något. Prova i så fall på en liten kortare bit att fylla utrymmet till 1/3 - 1/2 och sen lägga på en regel med lite tyngder på.
Kanske stryka regeln med olja eller något annat som minskar risken att det fastnar bäst i den.

Jag kör med Biltemas fogkumpistol, skulle inte kunna tänka mig nåt annat sätt. Doseringen blir lättare och ergonomin, men själva produkten är ju ändå lika kladdig och bångstyrig när den väl kommit ut...:-)

När jag tänker närmare på saken så är det stora problemet hur jag ska få fast syllen. Tänkte alltså lägga en 95-regel så att den stödjer på cementen på bägge sidor av hålrummet. Syllisolering, ångspärr och sen regel.
Att limma fast detta kan aldrig bli bra. Att skruva fast blir svårt , för lite betong. Kanske jag måste förskjuta regeln så mycket det går åt ena hållet (mot stommen) och borra snett nedåt, inåt där så får jag lite som det kan bita i. Kanske inte tar expanders utan nån skruv+plugg eller spikplugg.
Eller har ni nån annan idé som är bättre?

(visst borde jag tänkt på detta redan när grunden konstruerades, men då kändes det mer som nåt man "får lösa senare". Nu har det ögonblicket plötsligt kommit... :-) )

Mikael_L
Aha. Så du tänker inte spika/skruva det inre reglarna mot själva stommen alltså, som brukligt?

Kanske skulle du beskriva din väggs uppbyggnad lite mer. Är det korsreglat, eller är alla stående osv.

Mikael_L skrev:
Aha. Så du tänker inte spika/skruva det inre reglarna mot själva stommen alltså, som brukligt?

Kanske skulle du beskriva din väggs uppbyggnad lite mer. Är det korsreglat, eller är alla stående osv.
Så gärna Mikael.

Min vägg har tidigare diskuterats här: http://www.byggahus.se/forum/byggma...truktion-med-korsregling-utanfor-plattan.html

Den ser så här:
vagg.png
Skapa konto

förutom att stommen blev 220 istället för 195, enbart för att få chans att skruva syllen längre in i betongen.

Jag kommer alltså ställa installationsskiktet helt fristående ca 6 cm innanför stommen. Med detta uppnår jag obruten köldbrygga (isolering blir lösull). Plasten klämmer jag först mellan syll och syllisolering, sen sträcker jag den upp till en regel i bjälklagshöjd. Efter det kommer stående regelverk i installationsskiktet på plats. Denna variant gör det så klart svårt att klamra plasten över huvud taget, men finns verkligen ett behov av det när den hänger fint under en regel i överkant och sträcks nedåt under syllen?

Problemet med syllen som hamnar mitt över "gapet" löser jag nog genom att återgå till min urspungliga ritning (versionen i detta inlägg) genom att flytta in den pass mycket att den hamnar till övervägande del på votens betong.

Jag har nu fyllt igen detta med fogskum och skall sen ta en gammal fogsvans och såga av det uppsvällda skummet längs med golvet. Det blir så klart inget hårt underlag för en regel men ändå en bra kompromiss mellan köldbryggor och stabilitet tror jag. Fogskumspistol kan varmt rekommenderas, Biltemas funkar bra. Viktigt att köpa en burk med rengöringsmedel för just sånt som man efter användning skruvar på och sprutar igenom pistolen så att den inte kleggar igen till nästa gång.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.