I senaste(?) numret av "Gör det själv" nämndes en isoleringsskiva som var diffusionsöppen och som man kunde putsa på direkt. Lämplig för t ex isolering på insidan av en källarvägg.
Kan någon tala om för mig vad skivan hette? Det fanns en webbsideadress också som jag inte minns.
Har någon några erfarenheter av skivan får ni gärna skriva ner det.

S
förmodligen stenullsskiva men skall spana lite vad dom menar

Låter som en konstig rekomendation, man ska undvika att isolera invändigt. Annars tippar jag på att det är Isodrän, pordrän eller liknande som avsågs.

Det stod en liten notis i tidningen vad den hette, men jag har tappat bort den... Det var ingen stenullsskiva, hör fått för mig att den påminde mer om cellplast till utseendet. En ny produkt på den svenska marknaden i vilket fall.

Minns att jag såg den. Om du kommer ihåg vilket nummer det var kan jag kolla.

Det var några veckor sedan jag såg den. Näst senaste eller senaste numret skulle jag tro.

S
visst är tidningen "gör det själv" en översatt tidning?
så det kan vara något utanför sverige

Det finns en sektion i tidningen om nya produkter och verktyg, det var nog där jag såg notisen. Det måste väl ändå då vara på den svenska marknaden? Rätt säker på att det var en svensk webadress.

Det låter ju lite konstigt att de rekommenderar att isolera på insidan...

SBH: Njae, jag tror inte det. Den där är ju meningen att den ska sitta på utsidan, och dränerar samtidigt.

MB77: Rekommendationen är nog fortfarande att isolera på utsidan, men det här skulle väl vara ett alternativ där det inte är möjligt. Hålls väggen helt diffusionöppen inåt och om organiska material undviks så kanske man kan köpa lite fukt i väggen?

Tänk på att bara för att skivan är vad du kallar för diffusionsöppen, vilket får anses vara ett ganska godtyckligt mått på ångpermeabilitet, så ska du ju dessutom putsa ovanpå detta och sedan antagligen måla. Du kan ju själv räkna ut att det konstruktionen då blir rätt mycket tätare beroende på vad du väljer för puts, men framförallt färg.

• Gilla
kalubah
  • Laddar…
Kan det ha varit spu-isolering? Har inte läst -gör det själv-, men kanske är det den isoleringen du söker.

/K

Nej, den verkar ju vara mer eller mindre helt diffusionstät?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.