Hej,

Skall byta dörr på en källarlokal. Det är ingen ytterdörr utan lokalen ligger i källaren och man går in från en korridor i samma källare. Alltså en dörr inomhus, men det måste vara lite säkerhet i dörren. Är ett gammal omklädningsrum med svändörrar idag.

Vilket som är bredden 130 cm och jag tänkte ta ner den till 80/90cm. Innebär att 40-50cm måste täckas. Hur gör man det säkrast? Murar med block, bygger med träreglar och armeringsjärn i?
Idag är väggarna rejäla källarväggar på 20cm.

Det är bara att mura upp med valfria murblock! Visst skulle man kunna mura fast några armeringsjärn i gamla väggen som sticker ut som den nya väggen kan ansluta till, men det är nog överkurs (men jag skulle nog gjort så ändå).

Om man inte murar å gör det i trä istället? Kanske inte går att få lika stabilt?

Den murade väggen bör inte ha någon kontakt med organiskt material. Det blir snyggast och bäst med murat. Putsa ända ut mot dörrkarmen.

Eftersom jag endast har gjort en grill med lekablock så är ju frågan vad man murar med för att få det bästa resultatet?
Väggen är sedan klassisk putsad vit vägg. Finns säkert ngn teknik för att göra det också :)

Idag sitter det ett gammalt träfoder runt dörrhålet som är relativ rak i reglarna, man skall inte låta det vara kvar och regla på det istället. Verkar sitta jäkligt bra ivf ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.