• Gilla
kalubah
  • Laddar…
Kanon, den var det! Tack! Dåligt med information på hemsidan bara. Kan faktiskt inte hitta någon information alls...:x

Inte jätte mycket information om detta... :x

Vill du ha diffusionsöppen isolering på insidan källarväggen så kan open-cell polyuretan vara ett alternativ, som sprutas direkt mot väggen.

Någon här på forumet blev rekommenderad att spruta closed-cell polyuretan på insidan källarväggen. Jag tyckte det kändes lite tveksamt, men jag vill minnas att han fick den rekommendationen av två olika firmor, varav jag anlitat den ena till att isloera mitt tak, och jag är mycket nöjd med det, och tyckte de var bra också.

Closed cell låter ju konstigt, men jag antar att open-cell skulle kunna vara likvärdigt med det jag är ute efter.

Läste också artikeln i GDS och blev nyfiken tills jag såg priset, 600kr/kvm...

Som tur är så behöver jag inte så många kvadrat så det kan nog vara ok. Har varit i kontakt med återförsäljaren och den planerar att introducera det för svenska marknaden i början av 2014.

GDS är väl i grunden en dansk tidning.
Men vitsen med att isolera på utsidan är att värmen inifrån ska hjälpa till att torka ut källarväggen, isolerar du insidan flyttar du dessutom in "köldgränsen" längre in i väggen sett från utsidan och fukten stannar i väggen om man har otur.

I senaste numret visar de ett projekt där de använder Ytongs Multipor för att isolera insidan av en vägg. Verkar vara en snarlik produkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.