7 130 läst ·
31 svar
7k läst
31 svar
beräkna betong, blåst?
Sida 1 av 3
hej!
har gjutit platta och har räknat ut den exakta mängden som borde gått åt, nämligen 18,73m3
(har även lagt golvvärme och armerat och då borde det gå 200-300 liter mindre betong men det har jag inte räknat för att vara på den säkra sidan)
det borde vara exakt eftersom man har byggt formen i cellplast.
jag beställde 20.5 m3 och när jag fått den så saknades det 1 m3! den sista kubiken kostade 5000:- !
hur exakt räknar betongstationen? kanske har jag inte fått den beställda mängden?
de som körde betongbilarna påstår att cellplasten sätter sig och därav den ökade mängden men kan cellplasten sätta sig drygt 2 cm? det har jag svårt att tro!
plattan är 133 m3 och om cellplasten satt sig 2,25cm motsvarar det 3 m3,
vad tror ni? är det praxis att man får mindre än beställt eller har de rätt i att cellplasten sjunker så pass mkt?
MVH/T
har gjutit platta och har räknat ut den exakta mängden som borde gått åt, nämligen 18,73m3
(har även lagt golvvärme och armerat och då borde det gå 200-300 liter mindre betong men det har jag inte räknat för att vara på den säkra sidan)
det borde vara exakt eftersom man har byggt formen i cellplast.
jag beställde 20.5 m3 och när jag fått den så saknades det 1 m3! den sista kubiken kostade 5000:- !
hur exakt räknar betongstationen? kanske har jag inte fått den beställda mängden?
de som körde betongbilarna påstår att cellplasten sätter sig och därav den ökade mängden men kan cellplasten sätta sig drygt 2 cm? det har jag svårt att tro!
plattan är 133 m3 och om cellplasten satt sig 2,25cm motsvarar det 3 m3,
vad tror ni? är det praxis att man får mindre än beställt eller har de rätt i att cellplasten sjunker så pass mkt?
MVH/T
Det borde väl gå att räkna på? Det finns väl data på hur mycket cellplasen sjunker i hop vid en viss vikt. Eller så ringer du och kollar med återförsäljaren/tillverkaren av cellplasten. De borde ju veta.
När jag gjöt golv i källaren så sa de killarna gjorde jobbet att de alltid hade med sig lite mer än vad kunden beställt bara utifall att(vilket var tur för vi behövde lite extra)... och de tog inget extra betalt för det.
Men vad som är praxis vet jag inte...
När jag gjöt golv i källaren så sa de killarna gjorde jobbet att de alltid hade med sig lite mer än vad kunden beställt bara utifall att(vilket var tur för vi behövde lite extra)... och de tog inget extra betalt för det.
Men vad som är praxis vet jag inte...
Man får normalt inte ur all betong ur bilarna heller så praxis är att beställa lite extra just för att undvika att behöva skicka en extra bil. Tror inte cellplasten sjunker ihop men är det dåligt paddat kan den sjunka genom att singlet trycks in i frigoliten.
Om man pumpar betong så får man räkna med 300 liter extra. Har du räknat rätt på mängden inkl vot ? Att räkna bort liter pga armering och golvvärmeslang känns lite overkill.
Jag skulle tyvärr tro att betongbilen har haft med sig rätt mängd betong. Även om det mot förmodan inte var så är det nog jäkligt svårt för dig att bevisa något annat.
Jag gillar också när teori och praktik lirar ihop och har räknat ganska exakt på en 75kvm platta. Betongkiillen var skeptisk: "Det här kommer aldrig att räcka!". Det slutade med att han skakade ur det sista så att det blev för mycket betong vilket skapade ett ganska stort extrajobb för mig att få bort det överflödiga.
Jag gillar också när teori och praktik lirar ihop och har räknat ganska exakt på en 75kvm platta. Betongkiillen var skeptisk: "Det här kommer aldrig att räcka!". Det slutade med att han skakade ur det sista så att det blev för mycket betong vilket skapade ett ganska stort extrajobb för mig att få bort det överflödiga.
jo jag har räknat exakt rätt, bort med fall etc, (jobbar som räknare kan man säga så är det nåt jag kan så är det det
)
men när jag som privatperson ringer betongfabriken och säger att det går åt 18,73 m3 och de vet att det blir kvar 1 m3 i bilarna borde de ju såklart upplysa mig om det?
jag räknade för kuls skull ut volymen på armering och golvvärmeslang för att på så vis veta hur mkt som skulle bli över men förvånad blev man ju såklart när sista bilen var tom och det saknades 1 m3....
men när jag som privatperson ringer betongfabriken och säger att det går åt 18,73 m3 och de vet att det blir kvar 1 m3 i bilarna borde de ju såklart upplysa mig om det?
jag räknade för kuls skull ut volymen på armering och golvvärmeslang för att på så vis veta hur mkt som skulle bli över men förvånad blev man ju såklart när sista bilen var tom och det saknades 1 m3....
räknade du då med att cellplasten satte sig något?injonil skrev:Jag skulle tyvärr tro att betongbilen har haft med sig rätt mängd betong. Även om det mot förmodan inte var så är det nog jäkligt svårt för dig att bevisa något annat.
Jag gillar också när teori och praktik lirar ihop och har räknat ganska exakt på en 75kvm platta. Betongkiillen var skeptisk: "Det här kommer aldrig att räcka!". Det slutade med att han skakade ur det sista så att det blev för mycket betong vilket skapade ett ganska stort extrajobb för mig att få bort det överflödiga.![]()
ska ringa bolaget och se vad dem säger,,, lite borde det väl gå pruta iaf...om inte annat på att de inte kom i tid när lassen var beställda =)
undrar om betongen hette c 28/32, vanlig betong var det iaf,
vanlig platt platta med en kantbalk runtomkring
vanlig platt platta med en kantbalk runtomkring
Har gjutit 2 plattor på 33 samt 60 kvm. Ränkat ut och beställt efter mina beräkningar och avrundat upp till närmaste kubik. Det skulle efter mina beräkningar ha runt 400 liter i reserv och i båda fallen så körde de hem med 200-300 liter kvar i pottan. Beställer du en volym så ska du få den volymen. Har du räknat rätt så har du mest troligt blivit lurad. Att cellplasten skulle sjunka så mycket finner jag inte troligt.
skb? är det vibbfri?
så här har jag räknat:
14,4*9,2 = 132,48 m2
eftersom den är olika tjock 15cm på ena gaveln och 12 på andra med en jämn lutning
blir det: (132,48x0,15+132,48x0,12)/2 = 19,872+15,897 / 2 = 17,88 m3
kantbalk 20*10cm = 14,4+14,4+9,2+9,2 x0,1x0,2 = 47,2 meter lång x 0,1*0,2 = 0,944 m3 kantbalken är lite kortare eftersom den inte ligger i ytterkant av plattan då det är en stående cellplast ytters på 10 cm så egentligen ska man räkna bort lite men det kompenserars av snedkapningen av L-elementen
sedan kan vi räkna bort fall på 2 golvbrunnar med ytan 6*7,2 vilket blir 360 liter per styck då brunnarna ligger 2,5 cm lägre. = minus 0,72m3
17,88+0,944-0,72=18,1 m3
MEN nu är det så att det gamla garaget "inkräktar" på en yta av 8,6*0,2 vilket ger minus 0,17 m3 sedan tillkommer armering och golvvärme vilket ger minus 0,3 m3 så det borde inte gått så mkt betong som det gjorde....
nu blev beräkningen väldigt otydlig men som ni ser har jag räknat på allt
så här har jag räknat:
14,4*9,2 = 132,48 m2
eftersom den är olika tjock 15cm på ena gaveln och 12 på andra med en jämn lutning
blir det: (132,48x0,15+132,48x0,12)/2 = 19,872+15,897 / 2 = 17,88 m3
kantbalk 20*10cm = 14,4+14,4+9,2+9,2 x0,1x0,2 = 47,2 meter lång x 0,1*0,2 = 0,944 m3 kantbalken är lite kortare eftersom den inte ligger i ytterkant av plattan då det är en stående cellplast ytters på 10 cm så egentligen ska man räkna bort lite men det kompenserars av snedkapningen av L-elementen
sedan kan vi räkna bort fall på 2 golvbrunnar med ytan 6*7,2 vilket blir 360 liter per styck då brunnarna ligger 2,5 cm lägre. = minus 0,72m3
17,88+0,944-0,72=18,1 m3
MEN nu är det så att det gamla garaget "inkräktar" på en yta av 8,6*0,2 vilket ger minus 0,17 m3 sedan tillkommer armering och golvvärme vilket ger minus 0,3 m3 så det borde inte gått så mkt betong som det gjorde....
nu blev beräkningen väldigt otydlig men som ni ser har jag räknat på allt