Hej

Skall bygga garderober och förvaring lite här och där i huset. Tänkte använda principen regelstomme klädd med OSB + gips. (Tar gärna emot tips på alternativa väggmaterial om jag är ute och cyklar).

Har funderat lite på hur man för snyggaste resultat (skarpaste hörn) bäst sågar plattorna vid de hörn där väggen skall gå runt regeln. Jag kan se två uppenbara alternativ:

1. Gera varje platta för sig till relevant vinkel

2. Fixera plattorna vid varandra, antingen permanent eller temporärt, och gera båda plattorna med samma sågsnitt

Är någon av dessa en bra teknik eller finns det ytterligare tillvägagångssätt som är bättre?
 
Gips brukar man nog bara skära rakt och sätta en hörnprofil utanpå som man sen spacklar och slipar.
 
Vad ska du klä garderoben med invändigt? OSB är inte så vackert i sig själv.
 
Tackar! Vad med spetsiga hörn (vinkel < 90 grader) eller trubbiga hörn (vinkel > 90 grader)? Det finns väl inte hörnprofiler för varje upptänkbar vinkel antar jag och jag har både lite spetsiga och lite trubbiga vinklar att hantera.

Invändig beklädnad - vad är ditt tips?
 
Stefan N skrev:
[länk]
Praktiskt!
 
Herr Hysteres skrev:
Tackar! Vad med spetsiga hörn (vinkel < 90 grader) eller trubbiga hörn (vinkel > 90 grader)? Det finns väl inte hörnprofiler för varje upptänkbar vinkel antar jag och jag har både lite spetsiga och lite trubbiga vinklar att hantera.

Invändig beklädnad - vad är ditt tips?
Ska det ändå vara fasta lösningar så klär du med gips invändigt också. Eventuellt även med OSB om du vill underlätta infästning av diverse inredning.
 
Maxikatten skrev:
Ska det ändå vara fasta lösningar så klär du med gips invändigt också. Eventuellt även med OSB om du vill underlätta infästning av diverse inredning.
Det var faktiskt det jag tänkt göra. Tack för svaret!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.