1 548 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Sågteknik vid hörn för dubbla plattor
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Hej
Skall bygga garderober och förvaring lite här och där i huset. Tänkte använda principen regelstomme klädd med OSB + gips. (Tar gärna emot tips på alternativa väggmaterial om jag är ute och cyklar).
Har funderat lite på hur man för snyggaste resultat (skarpaste hörn) bäst sågar plattorna vid de hörn där väggen skall gå runt regeln. Jag kan se två uppenbara alternativ:
1. Gera varje platta för sig till relevant vinkel
2. Fixera plattorna vid varandra, antingen permanent eller temporärt, och gera båda plattorna med samma sågsnitt
Är någon av dessa en bra teknik eller finns det ytterligare tillvägagångssätt som är bättre?
Skall bygga garderober och förvaring lite här och där i huset. Tänkte använda principen regelstomme klädd med OSB + gips. (Tar gärna emot tips på alternativa väggmaterial om jag är ute och cyklar).
Har funderat lite på hur man för snyggaste resultat (skarpaste hörn) bäst sågar plattorna vid de hörn där väggen skall gå runt regeln. Jag kan se två uppenbara alternativ:
1. Gera varje platta för sig till relevant vinkel
2. Fixera plattorna vid varandra, antingen permanent eller temporärt, och gera båda plattorna med samma sågsnitt
Är någon av dessa en bra teknik eller finns det ytterligare tillvägagångssätt som är bättre?
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Gips brukar man nog bara skära rakt och sätta en hörnprofil utanpå som man sen spacklar och slipar.
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Vad ska du klä garderoben med invändigt? OSB är inte så vackert i sig själv.
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Tackar! Vad med spetsiga hörn (vinkel < 90 grader) eller trubbiga hörn (vinkel > 90 grader)? Det finns väl inte hörnprofiler för varje upptänkbar vinkel antar jag och jag har både lite spetsiga och lite trubbiga vinklar att hantera.
Invändig beklädnad - vad är ditt tips?
Invändig beklädnad - vad är ditt tips?
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Ska det ändå vara fasta lösningar så klär du med gips invändigt också. Eventuellt även med OSB om du vill underlätta infästning av diverse inredning.Herr Hysteres skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 416 inlägg
Klicka här för att svara
