Hej.
Ska till och bygga slagport till garaget. Det jag funderar över är om bladet kommer att kupa sig.

Innefrån och ut.
Tunn plyfa.
Mtrl till ramen blir 45*70 som jag klyver och ändvänder.
Isolering i form av cellplast.
Inbrottsplåt 1mm.
Panel som jag hyvlar ner.
Sparkplåt.

Iom att det är olika mtrl så undrar jag om bladet kommer att kupa sig.
Någon som har något att komma med?

Det där tror jag på...glöm inte att utan foton upplagda här så har det aldrig hänt...;)

Jag som är totalt kass på att dokumentera!
Blir till att bättra sig då!

Ligger några v framåt i tiden då jag väntar på lite delar till hyveln. Ska få till lite längre luncher på jobbet likaså, inte alltid det lättaste!

Kanske göra ramen i 50x50x2 fyrkantsstål istället? Kräver dock svetskunnighet och utrustning. Fördelen är att den blir lättare, starkare och att den inte slår sig. Det blir också smidigt med 50mm frigolit till detta.

Johan Gunverth skrev:
Kanske göra ramen i 50x50x2 fyrkantsstål istället? Kräver dock svetskunnighet och utrustning. Fördelen är att den blir lättare, starkare och att den inte slår sig. Det blir också smidigt med 50mm frigolit till detta.
Svetsa kan jag, har hållit på med det en del, har tyvärr ingen svets. Ska fundera lite!

Säg nu att ramen tillverkas i 50x50x2 punktar fast inbrottsplåt 1 mm, hålad eller ohålad vet jag ej än, på utsidan. Funkar det att limma fast panelen på plåten?
Om jag borrar ur i profilen för låskistan behöver jag svetsa fast någon förstärkningsplåt på insidan av profilen? Kistan kommer annars endast ha 50 mm kant som stöd.

Ska bolla lite med tanken!

Redigerat:
snickjon skrev:
Svetsa kan jag, har hållit på med det en del, har tyvärr ingen svets. Ska fundera lite!
Är inte detta ett gyllene tillfälle att utöka verktygssortimentet så säg?

Mikael_L
Johan Gunverth skrev:
Nackdelen då är köldbryggan som stålet utgör.

Mikael_L skrev:
Nackdelen då är köldbryggan som stålet utgör.
Det tar plywooden hand om. Jag har en sådan konstruktion. (inifrån) Plywood, stål, inbrottsplåt, plywood. Har inte märkt någon värmeläckage på utsidan dörren vintertid. Sitter i och för sig mot ett garage/verkstad på 15°

Lostmoose skrev:
Är inte detta ett gyllene tillfälle att utöka verktygssortimentet så säg?
Absolut, tror dock inte finansministern gillar mina inköp!
Köpt plan & rikt och spånsug för 1 v sedan.
Har sambon hemma med 2 små, inte allt för många pengar kvar efter alla räkningar och inköp till huset som rustas frekvent.

Svetsen är ett redskap som jag behöver ca 1 ggr/år.

snickjon skrev:
Absolut, tror dock inte finansministern gillar mina inköp!
Köpt plan & rikt och spånsug för 1 v sedan.
Har sambon hemma med 2 små, inte allt för många pengar kvar efter alla räkningar och inköp till huset som rustas frekvent.

Svetsen är ett redskap som jag behöver ca 1 ggr/år.
När man väl har den så hittar man fler och fler användningsområden.

...var jag taskig nu?:o

Å mindre tid kvar för att fixa båten så att man kan fiska? :)

Mikael L, om det blir 4 kants profil så tänkte jag fylla upp profilen med skum, köldbryggan minskar.

Redigerat:
snickjon skrev:

Säg nu att ramen tillverkas i 50x50x2 punktar fast inbrottsplåt 1 mm, hålad eller ohålad vet jag ej än, på utsidan. Funkar det att limma fast panelen på plåten?
Om jag borrar ur i profilen för låskistan behöver jag svetsa fast någon förstärkningsplåt på insidan av profilen? Kistan kommer annars endast ha 50 mm kant som stöd.

Ska bolla lite med tanken!
Punkta inte fast plåten. Med så tunn profil i stålet kommer du att kröka det p.g.a. värmen och behöva rikta. Låt plåten ligga flytande bakom plywooden och skruva ihop allt med vanlig försänkt gängpress.
Jag har satt utanpåliggande Fix-lås för portar inkl. vanlig låsscylinder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.