2 331 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Markplatta stenull i vägg?
Som jag har förstått det är det bättre ljudisolering i en vägg ju tyngre den är. Finns det då något skäl till att inte använda en markplatta (stenull) i en vägg?
Om jag skall lägga in markplattor, hur skall jag då göra med tanke på att väggen är 90 mm - kan jag använda en 100 mm-markplatta och trycka till hårt, eller skall jag köra på en 70 mm-platta och vad kan jag då använda för de resterande 20 millimeterna?
Om jag skall lägga in markplattor, hur skall jag då göra med tanke på att väggen är 90 mm - kan jag använda en 100 mm-markplatta och trycka till hårt, eller skall jag köra på en 70 mm-platta och vad kan jag då använda för de resterande 20 millimeterna?
En dum idé skulle jag vilja säga. Isoleringen har man för att det inte skall uppstå resonansljud, inte för att det är tungt. Det finns en risk att markskivan är såpass styv att ljudvågor fortplantar sig i väggen.
ok, så det är bra om man har något med hög densitet, men som inte är för styvt (så att inte ljudvågor skall fortplanta sig som Fozz varnar för)?
Är brandskivor i stenull något mittemellan vanlig stenull och markplattor? Kan det i så fall vara ett bra alternativ?
Är brandskivor i stenull något mittemellan vanlig stenull och markplattor? Kan det i så fall vara ett bra alternativ?
Klicka här för att svara