Mitt hus har golvbjälklag i 170-regel som bärs upp av HEA-balk över källare. Max spännvidd är 3m mellan stålbalkarna och 170-regeln är väl dimensionerad något i underkant med dagens byggnorm men borde inte vara katastrof.

Dock upplever jag att det knarrar och sviktar lite för mycket och eftersom jag tänkt lägga klinkers i hallen (mitt över 3m-spännvidden) så är jag orolig att det är otillräckligt.

Nu är det så att källaren, som idag är helt öppen utan någon innervägg som följd av HEA-uppbyggnaden, skall inredas. Och då skall diverse väggar sättas upp och jag tänker att det nu är lämpligt att bygga dessa väggar "semi-bärande" som stödpunkter för att få bort svajjet i golvet.

Dock föranleder detta en fundering ang. val av plåt eller träreglar. Min tanke hade varit att uteslutande köra plåtreglar i källaren (sånär som på dörr/fönster etc.) men frågan är om jag vågar belasta en plåtregel med denna funktion.

För att nå någon kännbar skillnad behöver jag säkert "förspänna" den nya innerväggen något på höjden och detta fungerar rimligen inte med plåtreglar?

Kanske är detta självklart för någon som är van att arbeta med plåt, men jag har hittils bara byggt med trä förut.

Vad tror ni?

Redigerat:
Jag skulle kunna tänka mej att plåt+plywood kan fungera, men knappast plåt+gips.

Förstår hur du tänker men tror ja inser olämpligheten i plåt i detta fallet i sin helhet. Även om plåtreglarna teoretiskt kan ta en del knäcklaster uppstöttade/fixerade av omgivande skivor kommer det troligen vara gränsfall till omöjligt att bygga med någon bibehållen spänneffekt när man satt sista skruven.

Får nog bli träreglar ändå. Fukträdsla är väl den primära anledningen att undvika trä men jag har förvisso reglar skruvade direkt i betongväggen som burit upp varmvattenberedaren i 20 år utan så mycket som en färgavvikelse så det är nog kanske inget problem det här med fukten.

ullberg
Om fukten är orosmomentet kan du väl köra plåtutlägg (skenor) och träreglar i dessa. Då får du ett fuktskydd i form av skenan och träreglarna bär lasten (dock mer punktvis jmf med en konstruktion av enbart trä)

/U

Jo låter klokt. Överliggaren kan ju dock fortfarande vara trä så får mal inga punktlaster annat än emot betonggolvet.

Har oxå en idé som går ut på att alla innerväggssyllar i källaren skall ligga på distanser av oorganiskt material som gör att luft kan cirkulera under platonmattn mellan rummen utan att hindras av väggar.

Låter smart eller verkar korkat? :)

ullberg
Låter som att du är en ingenjör med licens att klura. ;)

Min expertis sträcker sig tyvärr inte så långt att jag kan avgöra hur begåvad den tanken är, men spontant tänker jag: "överarbetat men knappast kontraproduktivt"

/U

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.