Har precis öppnat upp en gammal gipsvägg för att ta fram murväggen.
Det är lite blandad puts och beläggning idag och jag undrar hur jag kan få den lite mer som den är till höger, fast vitare.

Sen undrar jag vilken metod som är bäst att fästa den horisontella balken upptill (som bär upp taket) i tegelväggen så jag kan ta bort de vertikala reglarna.

/Anton
IMG_6255.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6259.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6264.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6271.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hejsan,

Väldigt intressant fråga. Och jag har tyvärr inga bra svar. Men bumpar gärna tråden åt dig :)
Finns det någon annan som kan hjälpa till här? Som har erfarenheter om putsad tegelstensvägg.

Mvh

Stefan
 
Hej, och tack för bumpen. =)

Kan lägga till några fler bilder, samt en fråga ang. den glipa på 1-2 cm som är längst till vänster (se bilder). Kan man använda fogskum för att fylla ut det och hur applicerar man det på bästa sätt? Är det skillnad på fogskum och fogskum? Hur elastiskt blir fogskum när det stelnat? Vill inte att det ska spricka och läcka värme när väggarna rör på sig.

IMG_6266.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6268.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6270.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6240.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6272.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6274.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har precis blivit klar med arbetet.


WP_20131123_001[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_20131123_002[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_20131124_004[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Blev lite mer jobb än jag räknade med från början men är å andra sidan SUPERNÖJD!
Tänkte gå igenom steg för steg hur jag gjort:


  1. Rev bort gammal gips och isolering
  2. Fäste övre balk i tegelvägg med 6st M16X400 mm gängsänger (cc60). Använde Essex ankarmassa. Satte dessutom in en bärande balkbit 100x100x400 mm i befintligt hål (syns i mitten)
  3. Tog bort stående reglar
  4. Knackade rent väggen från gammal puts
  5. Tätade glipa mot yttervägg med vanlig mineralull
  6. Murade hål de gamla hålen till olika former (ett blev ett vinställ)
  7. Lagade dåliga tegelfogar
  8. La på ett lager med weber finpuss (weber.cal 145 vattrivningsbruk) som sen "filsades".
  9. Slipade och spacklade sprickorna i nedre och övre balk.
  10. Grundade väggen med med Nordsjö silikatfixativ (special för inomhus)
  11. Målade två vändor med Nordsö innomhussilikat (obruten).
  12. Borrade hål för el till spottar
  13. Drog all el
  14. Grundade allt trä med Nordsjö häftgrund (oljebasert)
  15. Målade träet med två vändor med Jotun lady (obruten vit) (oljebasert)
  16. Möblerade =)


Halvvägs...
IMG-20130727-00037.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Anton
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.