Har precis öppnat upp en gammal gipsvägg för att ta fram murväggen.
Det är lite blandad puts och beläggning idag och jag undrar hur jag kan få den lite mer som den är till höger, fast vitare.
Sen undrar jag vilken metod som är bäst att fästa den horisontella balken upptill (som bär upp taket) i tegelväggen så jag kan ta bort de vertikala reglarna.
/Anton
Det är lite blandad puts och beläggning idag och jag undrar hur jag kan få den lite mer som den är till höger, fast vitare.
Sen undrar jag vilken metod som är bäst att fästa den horisontella balken upptill (som bär upp taket) i tegelväggen så jag kan ta bort de vertikala reglarna.
/Anton
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, och tack för bumpen. =)
Kan lägga till några fler bilder, samt en fråga ang. den glipa på 1-2 cm som är längst till vänster (se bilder). Kan man använda fogskum för att fylla ut det och hur applicerar man det på bästa sätt? Är det skillnad på fogskum och fogskum? Hur elastiskt blir fogskum när det stelnat? Vill inte att det ska spricka och läcka värme när väggarna rör på sig.
Kan lägga till några fler bilder, samt en fråga ang. den glipa på 1-2 cm som är längst till vänster (se bilder). Kan man använda fogskum för att fylla ut det och hur applicerar man det på bästa sätt? Är det skillnad på fogskum och fogskum? Hur elastiskt blir fogskum när det stelnat? Vill inte att det ska spricka och läcka värme när väggarna rör på sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har precis blivit klar med arbetet.
Blev lite mer jobb än jag räknade med från början men är å andra sidan SUPERNÖJD!
Tänkte gå igenom steg för steg hur jag gjort:
Halvvägs...
/Anton
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev lite mer jobb än jag räknade med från början men är å andra sidan SUPERNÖJD!
Tänkte gå igenom steg för steg hur jag gjort:
- Rev bort gammal gips och isolering
- Fäste övre balk i tegelvägg med 6st M16X400 mm gängsänger (cc60). Använde Essex ankarmassa. Satte dessutom in en bärande balkbit 100x100x400 mm i befintligt hål (syns i mitten)
- Tog bort stående reglar
- Knackade rent väggen från gammal puts
- Tätade glipa mot yttervägg med vanlig mineralull
- Murade hål de gamla hålen till olika former (ett blev ett vinställ)
- Lagade dåliga tegelfogar
- La på ett lager med weber finpuss (weber.cal 145 vattrivningsbruk) som sen "filsades".
- Slipade och spacklade sprickorna i nedre och övre balk.
- Grundade väggen med med Nordsjö silikatfixativ (special för inomhus)
- Målade två vändor med Nordsö innomhussilikat (obruten).
- Borrade hål för el till spottar
- Drog all el
- Grundade allt trä med Nordsjö häftgrund (oljebasert)
- Målade träet med två vändor med Jotun lady (obruten vit) (oljebasert)
- Möblerade =)
Halvvägs...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Anton
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden