2 601 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Gjuta EPS-betong på vintern
Jag ska gjuta en trappa i EPS-betong. Ovanpå tänkte jag ha värmeslingor för snösmältning och ett 30 mm finbetongskikt. Nu har det ju dessvärre blivit vinter så jag undrar om det är någon som vet om man kan ha frostskyddsmedel i EPS som man har i vanlig betong? Jag funderar också på om det funkar att ha värmeslingor i vanlig finbetongskikt eller om den måste fiberarmeras eller nåt?
tacksam för kommentarer!
tacksam för kommentarer!
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Mig veterligen finns det inget frostskyddsmedel för betong. Man kan ha i en accelerator som gör att cementreaktionerna kommer igång lite kraftigare och sen får man försöka täcka konstruktionen så att det värme som bildas blir kvar. Man kan också beställa betong som har en viss temperatur vid leveransen. Då brukar dom tillsätta uppvärmd ballast eller varmt blandningsvatten.
För att få betongen att klara frost och töcykler när den väl härdat så har man olika krav på bl.a. vattencementtal beroende på vilken exponeringsklass konstruktionen skall leva i. Man brukar också tillsätta ett luftporbildande tillsatsmedel som skapar ett porsystem med mikroskopiska bubblor i vilka iskristaller kan växa utan att betongen spricker.
Allt det här vet din betongleverantör och det är oftast inget som man behöver bry sig om. Berätta bara vad du skall gjuta och följ leverantörens instruktioner om täckning och eventuell tillsatt värme.
För att få betongen att klara frost och töcykler när den väl härdat så har man olika krav på bl.a. vattencementtal beroende på vilken exponeringsklass konstruktionen skall leva i. Man brukar också tillsätta ett luftporbildande tillsatsmedel som skapar ett porsystem med mikroskopiska bubblor i vilka iskristaller kan växa utan att betongen spricker.
Allt det här vet din betongleverantör och det är oftast inget som man behöver bry sig om. Berätta bara vad du skall gjuta och följ leverantörens instruktioner om täckning och eventuell tillsatt värme.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden