Byggahus.se

Gjuta EPS-betong på vintern

1. H
    Medlem Nivå 1
    Jag ska gjuta en trappa i EPS-betong. Ovanpå tänkte jag ha värmeslingor för snösmältning och ett 30 mm finbetongskikt. Nu har det ju dessvärre blivit vinter så jag undrar om det är någon som vet om man kan ha frostskyddsmedel i EPS som man har i vanlig betong? Jag funderar också på om det funkar att ha värmeslingor i vanlig finbetongskikt eller om den måste fiberarmeras eller nåt?

tacksam för kommentarer!

2. Locke
    Medlem Nivå 8
    Mig veterligen finns det inget frostskyddsmedel för betong. Man kan ha i en accelerator som gör att cementreaktionerna kommer igång lite kraftigare och sen får man försöka täcka konstruktionen så att det värme som bildas blir kvar. Man kan också beställa betong som har en viss temperatur vid leveransen. Då brukar dom tillsätta uppvärmd ballast eller varmt blandningsvatten.

För att få betongen att klara frost och töcykler när den väl härdat så har man olika krav på bl.a. vattencementtal beroende på vilken exponeringsklass konstruktionen skall leva i. Man brukar också tillsätta ett luftporbildande tillsatsmedel som skapar ett porsystem med mikroskopiska bubblor i vilka iskristaller kan växa utan att betongen spricker.

Allt det här vet din betongleverantör och det är oftast inget som man behöver bry sig om. Berätta bara vad du skall gjuta och följ leverantörens instruktioner om täckning och eventuell tillsatt värme.

3. H
    Medlem Nivå 1
  4. Locke
    Medlem Nivå 8
    Ja, se där. Det där är en accelerator. Fungerar säkert fint men man kommer inte undan att täcka.

5. H
    Medlem Nivå 1
    Ok, då fattar jag. Att täcka är inte ett stort problem eftersom det är en trappa på ca 1 X 2 m.