Hej!
Håller på att riva ut gillestugan i vårt 60-tals hus. Nu är hela källaren inredd med nålfiltsmatta & panel på väggarna. Allt detta är på väg ut så jag kan se hur väggarna ser ut bakom. Förre ägaren berättade om en översvämning i källaren för några år sedan. Åtgärden vara tt man sågade av allt virke upp ca. 100mm från golvet. Nu när jag river hittar jag vävtapet på tidningspapper direkt på betongen. På några ställe ha där varit en hel del påväxt i form av svartmögel. Detta rivs ut allt efter som men det man kan notera är att ca. 200mm upp från golvet så smular sig putsen. troligtvis pga av fukten från översvämningen men kanske även från fuktvandring från betongplattan.
När rummet är helt utrivet så är det dags för att göra vid väggar och tak. Vi tänker oss putsade väggar målade men någon silikatfärg som andas. Klinker på golvet och eventuellt klär vi taket med någon form av våtrumsgips. Skall även bygga en trumma för ventilation och belysning längs väggarna och det blir stålregel och våtrumsgips.
Frågan är vilka åtgärder jag måste vidta med underarbetet på väggarna, Jag antar att jag måste knacka allt lös och där det är bom. Men kan jag börja putsa och laga upp eller vad är bäst att göra?
Och vad skall jag använda för bruk? Jag vet inte vad det är putsat med nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto