Y
Jag kommer ha valnöt kommod och annat i badrummet.

Så har jag en kaklad låda som ska få en skiva ovanpå sig. Blir typ som en schampohylla eller ja prydnad eller annat.

Snickeriverkstad visade en massiv valnötskiva. Den skulle bli dyr och inte alls lik badrumsmöblerna. Istället föreslog han fanerad skiva med många lager lack.

Hade ni kört på det? Eller tagit ett annat massivt träslag som ni kanske laserat/målat/lackat till att likna valnöt?

Lite skeptisk till den massiva kantlisten, ifall det kommer bli en skarv man retar sig på.

Redigerat:
Varför inte kakel ovanpå också?

Men fanerat låter ungefär som det sämsta valet (det är väl i/nära duschen du skall ha schampot).

En massiv träbit låter bättre. Kostar väl inte så mycket att byta när/om den chanserar heller.

Y
Svårt att hitta en kakelskiva som är 120x30 som serut som valnöt. :)
Den är nära ett badkar, men kommer bli minimalt med skvätt då jag har duschkabin också så badkaret blir mer relax grej.

Frågan är hur man ska lyckas behandla ett annat träslag så den serut som valnöt. Lätt eller svårt?

Teak är väl det träslag som tål vatten bäst.

Det går säkert att behandla med pigmenterad olja till rätt ton.
Faktiskt väldigt likt valnöt från början också.

Är där möjlighet att sätta glas ovanpå och foga så träet är skyddat?

Y
Jadå jag kan lägga glas.

Var och kikade lite i en bygghanden och såg då lite demokök. Bitar av bänkskivor.

Oljad körsbär såg rätt trevlig ut... Hur vore en massiv sådan?

Yrrol skrev:
S...
Den är nära ett badkar, men kommer bli minimalt med skvätt då jag har duschkabin också så badkaret blir mer relax grej.../QUOTE]

På den tiden jag badade i badkar duschade man alltid av sig innan man klev ur karet.
Nya tider nya vanor :confused:

Y
Känns ändå som om man i så fall duschar snabbt och kontrollerat.. inte en halvtimme skrubbandes och donandes likt man isf gör i kabinen. Men kan medge mig ha dåligt koll på badkarsvanor då jag bara duschat. Badkaret var mest en se-fin-ut-grej som den köptes.

Yrrol skrev:
...Badkaret var mest en se-fin-ut-grej som den köptes.
Då behöver du ju inte bekymra dig över vattentåligheten ;)

Prova med den fanerade skivan och blir den dålig om några så så byt ut den.

Y
Hur får man tag på ovanligare träslag?
Brukar man kunna beställa sånt via ens vanliga bygghandel?
Tänker på körsbär.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.