Hej alla!
Ska bygga altan och har läst mig fram till olika dimensioner och mått. Det har resulterat i följande skiss.
Jag vill ha era tankar och funderingar kring detta.
(jag har ej fått med pelare på den mittersta bärlinan i skissen, vilket givetvis är tänkt med 2m mellanrum som dom yttre pelarna)
Dimensioner:
Bärlinor: 45x195mm
Bjälklag: 45x145mm
Stolpar: 95x95mm
Avstånd mellan bjälklag 600mm cc
Ska bygga altan och har läst mig fram till olika dimensioner och mått. Det har resulterat i följande skiss.
Jag vill ha era tankar och funderingar kring detta.
(jag har ej fått med pelare på den mittersta bärlinan i skissen, vilket givetvis är tänkt med 2m mellanrum som dom yttre pelarna)
Dimensioner:
Bärlinor: 45x195mm
Bjälklag: 45x145mm
Stolpar: 95x95mm
Avstånd mellan bjälklag 600mm cc
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser bra ut när det gäller bärigheten. Byggde i somras med samma stolpavstånd och dimensioner och det blev mycket stadigt. Rekommenderar dock att tänka till 2 gånger extra innan du sätter spaden i marken så allt blir bra från början.
Jag förstärkte t.ex. ett hörn för att det skall finnas möjlighet att sätta ett spa där, samt drog massvis med tomma vp-rör för att kunna dra el till massvis med olika ställen där jag kan tänka mig kommer behöva el av någon anledning i framtiden. Drog även en del markrör för att kunna dra fram gardenaslangar med vatten till utekök på ställen där jag kunde tänka mig att ett sådant skulle kunna hamna.
Enkla, billiga saker som går fort att göra medan man bygger men som blir jäkligt knöliga att göra när man är klar.
Jag förstärkte t.ex. ett hörn för att det skall finnas möjlighet att sätta ett spa där, samt drog massvis med tomma vp-rör för att kunna dra el till massvis med olika ställen där jag kan tänka mig kommer behöva el av någon anledning i framtiden. Drog även en del markrör för att kunna dra fram gardenaslangar med vatten till utekök på ställen där jag kunde tänka mig att ett sådant skulle kunna hamna.
Enkla, billiga saker som går fort att göra medan man bygger men som blir jäkligt knöliga att göra när man är klar.
Klicka här för att svara