Någon som vet vad dessa väggskivor är av för material? Sitter i gammal skrubb i hus byggt 1893, men som säkerligen renoverats i omgångar under årens lopp. Materialet känns sprött och lite "mjukt". Skivan ser ut att vara målad med en blå-/grön färg. Funderar på om materialet ev kan innehålla asbest. Tacksam för om någon har några idéer!
Kan Tretex-skivor ha olika tjocklekar? Jag tror nämligen att den här skivan är ganska tunn, medan jag har tjockare Tretex i vissa tak. Om man tittar noga på den översta bilden ser man en viss typisk ytstruktur i mönstret. Fick för mig att det är nån slags tunn spröd spånskiva, men Tretex kanske också kan ha en sån ytstruktur?! Är Tretex fiberaktig inuti? Och brun/beige? Nedersta bilden ser ut som om en mus eller nåt knaprat sönder materialet.. Kan spånskivor innehålla asbest? Och är Tretex alltid fria från asbest? Tack för ditt svar förresten!
Tretex fanns i flera olika tjocklekar. Kan damma ordentligt när man tar bort dom så bra med dammfilter annars helt ofarliga. Dom är brunaktiga och kan ha olika struktur, ingen asbest i spån heller.Stina71 skrev:Kan Tretex-skivor ha olika tjocklekar? Jag tror nämligen att den här skivan är ganska tunn, medan jag har tjockare Tretex i vissa tak. Om man tittar noga på den översta bilden ser man en viss typisk ytstruktur i mönstret. Fick för mig att det är nån slags tunn spröd spånskiva, men Tretex kanske också kan ha en sån ytstruktur?! Är Tretex fiberaktig inuti? Och brun/beige? Nedersta bilden ser ut som om en mus eller nåt knaprat sönder materialet.. Kan spånskivor innehålla asbest? Och är Tretex alltid fria från asbest? Tack för ditt svar förresten!
Redigerat:
Tror faktiskt inte det suttit nån tapet på skivan. Ser ut att ha den där ytstrukturen direkt under den påmålade färgen. Men, Tretex kanske kan ha olika ytstruktur?! Den här ser nästan lite smårutig ut..
Förresten, vad tror ni om färgen då? Vet att viss färg kan innehålla asbest, särskilt sk strukturfärg.
Jag har inte lyckats förstå i vilken typ av för som asbest kan finnas.. Väggfärg? Färg på gamla möbler?
Färg på gamla trösklar i järn? Har ni någon aning om detta?
Förresten, vad tror ni om färgen då? Vet att viss färg kan innehålla asbest, särskilt sk strukturfärg.
Jag har inte lyckats förstå i vilken typ av för som asbest kan finnas.. Väggfärg? Färg på gamla möbler?
Färg på gamla trösklar i järn? Har ni någon aning om detta?
När det gäller asbest så ska du vara försiktig huvudsakligen i följande fall:
1. Eternitskivor på fasad, tak, eller i gamla pannrum.
2. Isplering runt gamla vattenrör
3. Ventilationskanaler av eternit
4. Lim under gamla plastmattor.
I samtliga fall helt ofarligt där det sitter och bara risk för ohälsa när man bryter sönder materialet.
Gör dig själv en tjänst och betrakta allt annat som helt ofarligt i huset.
1. Eternitskivor på fasad, tak, eller i gamla pannrum.
2. Isplering runt gamla vattenrör
3. Ventilationskanaler av eternit
4. Lim under gamla plastmattor.
I samtliga fall helt ofarligt där det sitter och bara risk för ohälsa när man bryter sönder materialet.
Gör dig själv en tjänst och betrakta allt annat som helt ofarligt i huset.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 276 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 276 inlägg
Tack för era goda råd!
Vad da gäller asbest så har jag personligen, pga ren okunskap, varit med och rivit ut gammalt golv med asbest både i mattan och papp/lim på undersidan... Inte alls bra! Vi var okunniga helt enkelt. Eftersom ingen tänkte asbest då städades/sanerades heller inte golvet innan ett nytt klickgolv lades ovanpå. Golvläggare var dessutom en riktig slarver och lämnade rester av den gamla sönderrivna pappen kvar under golvet. För att inte tala om alla lösgjorda asbestfibrer som säkerligen finns kvar därunder.. Där golv möter golvlist finns ganska breda glipor, ibland säkert över en centimeter. Det ska dit kvartsstav, men aldrig blivit av. Vad tror ni? Asbestfibrer som frigjorts i samband med att gamla mattan revs ut och som successivt kommer fram via springorna? Vad skulle ni ha gjort? Rivit upp det nylagda golvet . Sanerat där under? Eller hoppas på att fibrer håller sig tämligen still under golvet och låta det vara som det är?
Vad da gäller asbest så har jag personligen, pga ren okunskap, varit med och rivit ut gammalt golv med asbest både i mattan och papp/lim på undersidan... Inte alls bra! Vi var okunniga helt enkelt. Eftersom ingen tänkte asbest då städades/sanerades heller inte golvet innan ett nytt klickgolv lades ovanpå. Golvläggare var dessutom en riktig slarver och lämnade rester av den gamla sönderrivna pappen kvar under golvet. För att inte tala om alla lösgjorda asbestfibrer som säkerligen finns kvar därunder.. Där golv möter golvlist finns ganska breda glipor, ibland säkert över en centimeter. Det ska dit kvartsstav, men aldrig blivit av. Vad tror ni? Asbestfibrer som frigjorts i samband med att gamla mattan revs ut och som successivt kommer fram via springorna? Vad skulle ni ha gjort? Rivit upp det nylagda golvet . Sanerat där under? Eller hoppas på att fibrer håller sig tämligen still under golvet och låta det vara som det är?
Asbest är inte livfarligt, om man inte dagligen sysslar med sanering av det!
Under lång tid förekom det asbest i bromsklossar och bromsband, som bilmekaniker bytte och samtidigt rengjorde innan nya kom på plats med tryckluft. Detta damm frigjordes också utmed vägarna...
I vardagen förekom som tidigare beskrivits, asbest i många olika material. Därför skall du inte oroa dig allt för mycket. Var försiktig och använd andningsmask, när du känner dig osäker.
Det finns betydligt farligare saker i din omgivning som kan skada din hälsa och till och med orsaka dödsfall.
Under lång tid förekom det asbest i bromsklossar och bromsband, som bilmekaniker bytte och samtidigt rengjorde innan nya kom på plats med tryckluft. Detta damm frigjordes också utmed vägarna...
I vardagen förekom som tidigare beskrivits, asbest i många olika material. Därför skall du inte oroa dig allt för mycket. Var försiktig och använd andningsmask, när du känner dig osäker.
Det finns betydligt farligare saker i din omgivning som kan skada din hälsa och till och med orsaka dödsfall.
Klicka här för att svara