Hej!

Nu när kassetten installerats i gillestugans öppna spis så behöver jag ta upp hål i ett par av väggarna för värmeflyttning. Den ena väggen är garanterat bärande (längsgående hela husets längd samt med betongbjälklaget tvärs) medan den andra är jag inte säker på ifall den är bärande (går längs med betongbjälklaget).

Jag är ingen byggnadsingenjör och har ingen större erfarenhet när det gäller hållfasthet så nu vänder jag mig till forumets samlade kompetens för råd.

Finns det några "no-no's" och regler som jag behöver känna till? Jag tänker på avstånd till skarven vägg mot tak respektive vägg mot vägg, placering i förhållande till betongbjälklagens skarvar etc. Givetvis inser jag att jag måste se upp för rör- och elledningar så där har jag koll. Det är mer hållfasthetsmässiga aspekter jag behöver hjälp med.

Bifogat är en liten ritning jag gjort för ventilationssystemet. De röda pilarna visar var jag vill ta upp hålen. Systemet ska bygga på 125 mm-spirorör.

Planritning källare b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stort tack på förhand!
/Fred

Är det ingen som har några tankar om detta...? Kategorin är ju "Byggnadsfysik"...:confused:

Kan inte se några problem alls, även i en bärande vägg brukar man ha dörrar, så ett hål på någon eller några dm torde helt sakna betydelse för bärförmågan.

D09
Det enda är väl att ta hålet minst en sten ned från "taket" ( hemmapulare)

Så gjorde jag och det funka fint :)

Borde inte vara något problem med så små hål.

D09 skrev:
Det enda är väl att ta hålet minst en sten ned från "taket" ( hemmapulare)

Så gjorde jag och det funka fint :)
Det är lite i de banorna jag tänker. Är "en sten från taket (eller annan skarv typ vägg/golv)" någon typ av regel eller är det mest i stil med "lika bra att göra det för att vara säker?

Ett litet problem är att jag inte vet hur stora stenarna är. Väggarna är putsade och jag har inte lyckats hitta någonstans där stenarnas form går att identifiera. Eftersom detta är ett värmefyttarsystem så vill jag gärna ha genomföringen så nära taket som möjligt, varm luft stiger ju som bekant...

Sen vet jag inte om det endast är hela stenar lagda, har något "standardhus" någonsin byggts med typ halva stenar högst upp mot bjälklaget?

Mikael_L
Min magkänsla säger mig att det inte är några som helst problem.
Särskilt om du tar hål så nära ytterväggar som du ritat in på bilden, då bör det bli en del stöd av ytterväggarna.
Jag tror inte att du ens behöver hålla dig något speciellt nedanför taket. Men det kan ju vara en idé att ändå göra det.

Vill du säkra upp dig alldeles jättemycket så gjuter du igen mellanrummet mellan rör och hålet i väggen efteråt.
En rund form som ett rör blir oerhört stark och bärande i sig om den inte kan utvidga sig åt något håll (pressas ihop).

D09
Paxman skrev:
Det är lite i de banorna jag tänker. Är "en sten från taket (eller annan skarv typ vägg/golv)" någon typ av regel eller är det mest i stil med "lika bra att göra det för att vara säker?

Ett litet problem är att jag inte vet hur stora stenarna är. Väggarna är putsade och jag har inte lyckats hitta någonstans där stenarnas form går att identifiera. Eftersom detta är ett värmefyttarsystem så vill jag gärna ha genomföringen så nära taket som möjligt, varm luft stiger ju som bekant...

Sen vet jag inte om det endast är hela stenar lagda, har något "standardhus" någonsin byggts med typ halva stenar högst upp mot bjälklaget?
Jag resonerade att ovankant hål bör vara 20cm ned. Hålet är runt och bör inte påverka bärigheten något nämvärt.

Tips är att köpa ett billigt set med hålborr på jula. Sen borrar du hålet, knackar ut allt inom håltagningen och sen borrar igen osv :)

Hålborret får man slänga sen men det blir ett runt fint hål :)

Ett sådant hål skulle jag borra exakt där jag ville ha det utan annan hänsyn.

Tack ska ni ha allihop, nu känner jag mig ganska trygg att borra upp hålen där jag själv vill ha dem. Dock tror jag inte att jag går så långt att jag murar upp runt rören, tror att jag gör mer skada än nytta då jag inte har en susning om hur murning går till. Någon slags fog måste jag kladda dit för att fästa röret samt minska risken för ev. vibrationer, men det får jag försöka klura ut när det är dags.

Kollade Jula, de har en riktigt billig sats för för trä, spånskivor och gips med 127 mm men eftersom den kostar 129 kr känns det inte som att det är någon vidare kvalité. Frågan är om den ens klarar att ta sig igenom första betonghålstenen innan den är slut...och då är ju det 129 kr i sjön...annars skulle det ju vara riktigt nice att få ett perfekt runt hål. Tror att sambon skulle uppskatta det mer än om jag röjer loss med borrhammaren och vanligt betongborr! :p

Om du vill ha perfekta hål kanske du ska hyra en kärnborr, därefter reparera putsen där du haft stativet.

Mikael_L
Paxman skrev:
Kollade Jula, de har en riktigt billig sats för för trä, spånskivor och gips med 127 mm men eftersom den kostar 129 kr känns det inte som att det är någon vidare kvalité. Frågan är om den ens klarar att ta sig igenom första betonghålstenen innan den är slut...och då är ju det 129 kr i sjön...annars skulle det ju vara riktigt nice att få ett perfekt runt hål.

Jag tvivlar starkt på att du ens kommer genom ditt första hål med den där innan tänderna är helt borta.
Ska du såga hål i betong/leca/ betonghålsten osv så ska det nog vara något i den här stilen istället.
http://www.jula.se/halsagsats-for-betong-189210

Ja, det är det jag tror också. Tyvärr är inte det största borret tillräckligt stort, 107 mm blir lite trångt för 125 mm-rören.

På Jula i Barkarby har de haft (för ett par veckor sedan) såna här borr, fast även i mkt större dimensioner. T.ex. 127mm.

Kostade runt 400-500 tror jag.

D09
Annars så kan du köpa ett längre ( genom väggen ) betongborr, rita en cirkel och borra hålet tätt runt och sedan knacka ur biten i mitten.

Inte lika snyggt hål men funkar.

Fixera röret och in med fogskum.

Skär av resterna en liten bit in och släng på murbruk på utsida så blir det fint :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.