Har en fundering...!
Ett förslag vi har för att utöka boytan till en rimlig peng är att konvertera vårt lilla kallgarage till boyta.
Plattan är ej isolerad under, utan är byggd på samma sätt som resten av huset - platta på mark med isolering ovan.
Det ligger plast på plattan i huset, sen gullfiber och golvreglar...det har funkat fint hittills i 25 år, så tänkte göra samma sak i garaget.
Jag hoppas dock på att kunna isolera med cellplast istället, och skippa golvreglarna.

Så vad tror ni om att flytspackla golvet - limma fast cellplast 2x100mm - limma gips på det. Kommer bli en ickebärande innervägg, och den kan jag limma fast i golvgipsen!?
Borde jag slänga in någon fuktspärr någonstans, eller kanske cellplasten i sig kan fungera på samma sätt som plasten i huset idag gör?

Kan tyvärr inte isolera mer, då takhöjden är begränsad.

Räcker 1lager gips, eller ska man dra dit 2lager, korslagt?

Du kan lugnt skippa golvreglarna och lägga cellplast med flytande golv.
MEN!!
Problemet blir att du sänker temperaturen i betongen så att den i princip blir samma som marken. Då man säger att det är 100% RF i marken kommer det att bli detta även i betongen. Cellplasten räcker inte som fuktskydd utan du måste ha plast mellan betongen och cellplasten.

Vad har du för väggar? Hur ser syllanslutningen ut?

Just detta med att betongen får högre RF än tidigare kan ge problem beroende på hur syllen ser ut, då material i kontakt med varandra strävar efter jämvikt.

Vad skall du ha utrymmet till? Varför skall du ha gips på golvet?

Jag skulle köra med golvspån istället, då kan du skruva bäst du vill. Om du tänker bygga nån sorts våtutrymme bör du se upp med dubbla fuktskydd som då stänger inne fukten..

Sen kan det va bra å kolla upp vad kommunen har för principer gällande ändring av brukande..

Tjippen skrev:
Du kan lugnt skippa golvreglarna och lägga cellplast med flytande golv.
MEN!!
Problemet blir att du sänker temperaturen i betongen så att den i princip blir samma som marken. Då man säger att det är 100% RF i marken kommer det att bli detta även i betongen. Cellplasten räcker inte som fuktskydd utan du måste ha plast mellan betongen och cellplasten.

Vad har du för väggar? Hur ser syllanslutningen ut?

Just detta med att betongen får högre RF än tidigare kan ge problem beroende på hur syllen ser ut, då material i kontakt med varandra strävar efter jämvikt.

Vad skall du ha utrymmet till? Varför skall du ha gips på golvet?

Jag skulle köra med golvspån istället, då kan du skruva bäst du vill. Om du tänker bygga nån sorts våtutrymme bör du se upp med dubbla fuktskydd som då stänger inne fukten..

Sen kan det va bra å kolla upp vad kommunen har för principer gällande ändring av brukande..
Väggarna består av trä, syllen likaså med några lager tjärpapp under.
Lika som själva boningshuset.
Hoppas på att kunna kopiera tillvägagångssättet från huset till garaget för att få ett så "harmoniskt" hus som möjligt. :D

Kommer finnas sovrum, vardagsrum och en mindre yta våtrum.
Våtrummet ligger väggigvägg - så där öppnar jag upp för att få plast med ett badkar också.

Gips på golvet var min första tanke helt enkelt, torde gå lika bra att limma ner spån som gips?

Kommunen är kontaktad och de var enbart positivt inställda och konstaterade att det mest troligt var bygglovsbefriat - skall få ett dokument hem som bevis på det. :p
En sparad slant är en lycklig slant!

Ang cellplasten - vilken kvalitet skall jag gå på?
S80 borde väl räcka långt, men för att vara safe kanske jag kna lägga 150mm S80 och toppa med 50mm S200, för ev. punktlasters skull?

OK, då klarar nog väggarna sig bra.
Javisst de går bra att köra med gips men då borde du nog köra med dubbla limmade lager. Tänkte du lägga in någon ny golvbrunn med fall i badrummet eller klarar det sig med den befintliga? Det kanske skulle vara skäl att göra lite annolunda där, de är ju jäkligt skönt me golvvärme på morron=)
Tyvärr har jag ingen som helst koll på cellplasten men det kan ju inte skada att ta en hårdare!

Så gällande golvgipsen så är det i så fall dubbla lager, mot spån då jag kör ett lager 22mm!?
Känns som jag borde kunna spara en slant på att ta spån istället.

Golvbrunn ja...lite fall måste jag ju ha, men iom att det är en sån liten yta så borde jag kunna reka till det med flytspackel, kan ju passa på att slänga ner en värmeslinga då också. Förvisso lite regler kring spånplatta + elektrisk värmeslinga - men har gjort det tidigare i hallen, så jag vet iaf hur det ska vara. :)

Cellplasten ja... jag har heller ingen vidare koll mer än att S200 är hårdare än S80. :D
Tycker dock att det verkar logiskt med ett 50mm lager hårdare ovan de 150mm mjukare, om man tänker att det kan bli lite punktlaster här och var.
Ett kassaskåp eller så! :D
Tackar för hjälpen hittills!

Oavsett om Du har isolering under eller över platta, men särskilt om isoleringen ligger under, så är mitt råd (som håller på med dessa frågor i forskning) att på en avjämnad betonggolvyta lägga Platonmatta (blå), rätt installerad vid väggarna. På detta (ev.) undergolvsfoam (för eleminering av gnissel). På detta kan Du sedan lägga frigolitisolering. Billigast överst (beroende på önskemål om golvutseende) är att lägga 14mm parkettgolv. Andra golv kräver golvspånskivor (som inte är billiga) + övergolv.
Denna konstruktion ger ventilation av betongplattan. Garagegolvet är säkert inte lika bra gjort som huset i övrigt, även om det kan synas så. Idag är Ditt garagegolv så väl ventilerat utan något ovanpå att Du inte har problem. Så fort Du förändrar i konstruktionen så förändras också fuktbalansen i konstruktionen.
Gäller även när Du vidtar åtgärder för boyta i taket.
Betongplatta med ev. (garage??) underliggande isolering, plastfolie, överliggande golvreglar (med eller utan isolering) + golvyta är en av de största riskkonstruktionerna vi har sedan 70-80-talet beträffande fukt och mögel.

Jag är fullt medveten om att detta är en riskkonstruktion, men jag har lite "på fötterna" för att det skall gå bra...

För det första så är husets platta och garagets platta en och samma, dvs de sitter ihop och gjordes samtidigt, med samma form och utförande gällande markarbete osv. osv.

För det andra så byggdes huset av mina grannars far/svärfar, och mannen i grannhuset är snickare som själv hjälpte till med bygget.
Han har bekräftat att plattan i garaget har exakt samma förutsättningar som huset i övrigt. (som är snustorrt under isoleringen)

För det tredje är garagetplattan idag målad med golvfärg som är tät - och den flagar ej eller visar några problem med uppstigande markfukt.

Så jag känner mig så säker jag bara kan vara, eftersom jag själv inte byggt huset, på att det ska gå bra.

Tackar dock för varningen/tipset!

Hallå
funderar på nå liknande
hur har det gått ?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.