Ska bygga upp en innervägg i ett hål som blev när jag rev bort en plattsbyggd hylla.
Väggen är uppbyggd av två "pelare"/reglar som håller upp innertaket och sedan ett lager spontat trä och slutligen någon OSB-liknande skiva:
Hålet är ca 200cm x 90cm i spont + OSB och sedan går pelarna vidare 67cm upp:
Det jag tänker göra "hitom" är ett badrum, och tanken är att ha en vägghängd WC mot denna vägg.
Tjocklekarna är "OSB" 15mm, spont 22mm, regel 50mm, totalt 91mm (pga lite hålrum).
Min tanke är att sätta reglar ungefär som på bilden ovan fast längst ut i kanterna och sen köra in typ 3st gipsskivor (NORGIPS NORMAL 13X900X2000MM) vilket då skulle bli 39mm tjockt + 45mm regel = 84mm och sedan eventuellt någon distans för de sista 6mm åt andra hållet?
Frågorna blir då hur man ska jämna gipsskivorna mot befintlig vägg på bortre sidan, vill ha för mig att det finns någon klisterremsa man kan sätta på och sen spackla över?
Hur ska man tänka för att förstärka upp reglarna för vägghängd WC?
Fungerar det med vanliga 45mm plåtreglar för innervägg eller bör man köra typ 45x95mm trä "på plasken" ?
Beror det på varje individuell WC vad gäller måtten?
Sedan ska det ju på OSB och våtrumgips mot badrummet.
Väggen är uppbyggd av två "pelare"/reglar som håller upp innertaket och sedan ett lager spontat trä och slutligen någon OSB-liknande skiva:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hålet är ca 200cm x 90cm i spont + OSB och sedan går pelarna vidare 67cm upp:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag tänker göra "hitom" är ett badrum, och tanken är att ha en vägghängd WC mot denna vägg.
Tjocklekarna är "OSB" 15mm, spont 22mm, regel 50mm, totalt 91mm (pga lite hålrum).
Min tanke är att sätta reglar ungefär som på bilden ovan fast längst ut i kanterna och sen köra in typ 3st gipsskivor (NORGIPS NORMAL 13X900X2000MM) vilket då skulle bli 39mm tjockt + 45mm regel = 84mm och sedan eventuellt någon distans för de sista 6mm åt andra hållet?
Frågorna blir då hur man ska jämna gipsskivorna mot befintlig vägg på bortre sidan, vill ha för mig att det finns någon klisterremsa man kan sätta på och sen spackla över?
Hur ska man tänka för att förstärka upp reglarna för vägghängd WC?
Fungerar det med vanliga 45mm plåtreglar för innervägg eller bör man köra typ 45x95mm trä "på plasken" ?
Beror det på varje individuell WC vad gäller måtten?
Sedan ska det ju på OSB och våtrumgips mot badrummet.
Huvudsaken är att väggen du bygger inte blir bredare än den befintliga. Finns inga färdiga reglar i rätt dimension så kan du klyva till egna. Samt fälla in OSB/plywood mellan reglarna och sedan ett lager OSB/plywood över det och tillsist våtrumsskivan. Då har du 2 lager med träskiva där väggtoaletten ska sitta.
Andersmc, tack.
Ja jag är osäker då det är första gången jag bygger en innervägg, och detta känns som en specialare.
Om du har ett bättre alternativ hör jag gärna det!
Den högra öppningen på bilden är en dörr och ska vara kvar, den vänstra ska sättas igen.
Csre, Direktörpelle:
Om det krävs 95-reglar på kortsidan för vägghängd toalett så får det bli en golvmonterad istället.
Det finns inte jättemycket utrymme att spela på faktiskt.
Direktörpelle:
Hade tänkt något åt det hållet och isolering mellan den infällda OSB:n och skivorna på andra sidan, men det verkar inte hålla då?
Ja jag är osäker då det är första gången jag bygger en innervägg, och detta känns som en specialare.
Om du har ett bättre alternativ hör jag gärna det!
Den högra öppningen på bilden är en dörr och ska vara kvar, den vänstra ska sättas igen.
Csre, Direktörpelle:
Om det krävs 95-reglar på kortsidan för vägghängd toalett så får det bli en golvmonterad istället.
Det finns inte jättemycket utrymme att spela på faktiskt.
Direktörpelle:
Hade tänkt något åt det hållet och isolering mellan den infällda OSB:n och skivorna på andra sidan, men det verkar inte hålla då?
Klicka här för att svara