Moderator får gärna flytta tråden om den hamnat i fel forum.

Bakgrund:
Jag har tänkt installera en kamin, har inte bestämt mig för vilken ännu, men det lutar åt en Contura 620T. Jag har 195 golvbjälkar, cc 60 med ca 3,5m spännvidd, har bestämt mig för att förstärka upp underifrån krypgrunden, bara för att vara på den säkra sidan.

Golvet idag består av 22mm spån och ovanpå det ett äckligt, billigt 7mm klickgolv. Jag hade tänkt såga bort klickgolvet där kaminen ska stå och lägga 30x30 klinker. Problemet är att komma i rätt nivå med klinkern, 7mm golvet ska inom ett par år bort och ersättas av ett ekgolv, förmodligen 12-14mm.

Jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga, man skulle ju kunna ta ur 5mm från spånskivan och flyta tunt och klinkra på, men håller det? Man får ju knappt in armering då...

Annars kan man ju såga bort hela spånskivan där kaminen ska stå och jacka ur i golvbjälkarna och återmontera med diverse kortlingar och så, men det känns som mycket jobb.

Hur hade ni gjort? Kan det hålla att bara prima befintligt spån och lägga klinker på det med fix eller sättlim? Det handlar ju bara om 1m2.
 
Det går inte att sätta klinker direkt på spånet, det kommer lossna.
 
Möjligen att det sitter kvar med sättlim (missade att du skrivit sättlim) men kommer förmodligen spricka i skarvarna mellan skivorna. Jag skulle räkna ut vad höjden på det nya ekgolvet skulle bli och sänka där klinkersen ska ligga genom att ta ur i bjälkarna. Ev kapa bort en bjälke där klinkersen ska ligga och växla av och lägga i nya bjälkar på rätt nivå.
 
Redigerat:
ChrisseE skrev:
Möjligen att det sitter kvar med sättlim (missade att du skrivit sättlim) men kommer förmodligen spricka i skarvarna mellan skivorna. Jag skulle räkna ut vad höjden på det nya ekgolvet skulle bli och sänka där klinkersen ska ligga genom att ta ur i bjälkarna. Ev kapa bort en bjälke där klinkersen ska ligga och växla av och lägga i nya bjälkar på rätt nivå.
Ja att jacka ur i golvbjälkarna är ju något jag räknat med att kanske få göra, men om någon har andra tips mottages dessa gärna. Är även intresserad av vad någon kunnig tror om att fräsa/såga ut ca 5mm ur spånskivan och flytspackla upp ungefär lika mycket. Håller det eller spricker spacklet av vikten från kaminen?
 
Det verkar lurigt att fräsa ner i spånskivan. Det skulle väl innebära att den försvagas kraftigt?
Har för mig att mitten i spånskivan är mycket "porösare" än ytskikten.
Gå ner i golvbjälkarna, ev. förstärka för viktens skull och sedan golvgips tror jag är något att fundera på.

Men det jag tänkte skriva är:
Du passar väl på att lägga in ett rör för tilluft till kaminen ner till krypgrunden och ut när du är igång och river i bjälklaget.
 
KnockOnWood skrev:
Det verkar lurigt att fräsa ner i spånskivan. Det skulle väl innebära att den försvagas kraftigt?
Har för mig att mitten i spånskivan är mycket "porösare" än ytskikten.
Gå ner i golvbjälkarna, ev. förstärka för viktens skull och sedan golvgips tror jag är något att fundera på.

Men det jag tänkte skriva är:
Du passar väl på att lägga in ett rör för tilluft till kaminen ner till krypgrunden och ut när du är igång och river i bjälklaget.
Jag inser att det kan vara nästintill omöjligt att lyckas, med ett bra resultat att fräsa ur spånskivan, hade dock förhoppningar om att någon hade tips på genvägar.

Det som känns lite kluvet med att göra åverkan på bjälklaget är att jag då egentligen hade kunnat fimpa befintligt bjälklag, gjort en avväxling och murat upp en ca 1m Leca ram och monterat en rejäl tulikivi kamin...

Tänk om man hade varit så obrydd att man accepterat en 15mm nivåskillnad på golvet, men om jag gjort så hade jag förmodligen stirrat mig galen på den tills jag är pensionär.
 
Det går inte att såga bort spånskivan under kaminen, regla upp och lägga i en tunnare spånskiva (18mm)?
 
D09
En amatörtanke :)

Om man sågar bort klickgolvet
Monterar 6mm renoveringsgips och Monterar tunn klinkers på detta.

Alt tar bort klickgolvet och sätter en större sten eller metallskiva på 13mm eller något.
 
johel572 skrev:
Det går inte att såga bort spånskivan under kaminen, regla upp och lägga i en tunnare spånskiva (18mm)?
Ja det är ju en tanke, men då återkommer ju problemet med flytspacklet, räcker 5mm för en kamin på ca 300kg? Och går det att armera så tunt?
 
D09 skrev:
En amatörtanke :)

Om man sågar bort klickgolvet
Monterar 6mm renoveringsgips och Monterar tunn klinkers på detta.

Alt tar bort klickgolvet och sätter en större sten eller metallskiva på 13mm eller något.
Det senare alternativet är givetvis ett alternativ och ett enkelt sådant. Min tanke med klinkers är att det ska gå ihop med min nyrenoverade hall, dessutom ligger jag ju hemma med plattorna.
 
D09
MUSS skrev:
Det senare alternativet är givetvis ett alternativ och ett enkelt sådant. Min tanke med klinkers är att det ska gå ihop med min nyrenoverade hall, dessutom ligger jag ju hemma med plattorna.
Nu spånar jag bara..

Ett alt är att gjuta upp en tydlig klack att lägga klinkers på, kanske 10 cm hög som kaminen står på.

Ska du ha mörkt klinker så kan man blanda i färg etc som färgar betongen i samma kulör och sedan polera denna blank etc
 
Redigerat:
johel572 skrev:
Det går inte att såga bort spånskivan under kaminen, regla upp och lägga i en tunnare spånskiva (18mm)?
Jag tänkte något liknande: Varför jacka ner i golvbjälkarna?
Ta bort spånskivan, och dubbla/kortla golvbjälkarna.
Sedan på med golvgips två lager och klinker ovanpå det.
Det borde bli ungefär lagom nivå för det kommande trägolvet.
Kan det bli tillräckligt starkt?

Jag håller med om att det är snyggt med klinker under kaminen, och det skall helst vara i nivå med omgivande golv.
Så här alltså :)

P1020023 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I den här länken finns lite olika exempel på hur man kan lösa klinker/trägolvsanslutningen:

http://www.byggahus.se/forum/biobransle/205535-material-pa-golvet-runt-kaminen.html#post1647479

 
Redigerat:
  • Gilla
MUSS
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jag tänkte något liknande: Varför jacka ner i golvbjälkarna?
Ta bort spånskivan, och dubbla/kortla golvbjälkarna.
Sedan på med golvgips två lager och klinker ovanpå det.
Det borde bli ungefär lagom nivå för det kommande trägolvet.
Kan det bli tillräckligt starkt?

Jag håller med om att det är snyggt med klinker under kaminen, och det skall helst vara i nivå med omgivande golv.
Så här alltså :)

[bild]

I den här länken finns lite olika exempel på hur man kan lösa klinker/trägolvsanslutningen:

[länk] />
Jag tror du just slagit huvudet på spiken. Så enkelt, varför tänkte jag inte på det från början?

Fast jag tror golvgips, armerat flytspackel (ligger hemma med det) och sedan klinker borde bli ännu starkare, eller tänker jag fel nu?

Fin bild, är det facit här eller :)
 
Ja det är facit, kaminen står kvar. Nu har precis hustrun tänt den för en kvällsbrasa så här dan före dopparedan :)
P1020023 (Medium).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det där med flytspackel och armering begriper jag mig inte på.
Andra kan säkert hjälpa dig med råd och dåd om det.

Min 545 kilos kamin står på betongplattan, som är lokalt förstärkt till 200 mm tjocklek.
Där är väl lite flytspackel för att nivån skall stämma med omgivande golv.
 
Redigerat:
Jag har en Kakelugnspannan (ca 1 ton med vatten) på stålplåt behandlad med spissvärta och den är 15 mm precis som omgivande parkettgolv visserligen platta på mark med golvvärme, men om man kör den varianten så lägger man den över minst två bjälkar om det är träbjälklag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.