Ska börja regla upp för innerväggarna i stugan och ska ha liggande panel på 95% alla väggar.

Räcker det med cc60 mellan reglarna då panelen är 14mm tjock? Kommer köra med kortlingar där tex tvn ska sitta. (om vi kmr på den ska vara på väggen och inte tvbänk)

/K

Du bör ha cc60 och sen ett skivmaterial typ osb och sen panelen. Att bara ha 14mm panel är för dåligt.

Varför sku inte det inte räcka med bara panel? Aldrig hört att man sku sätta osb bakom panel...

En av anledningen vi ska sätta just panel är för att slippa skivor på väggarna. Tycker själv 60cc borde räcka + kortla då. Men ville kolla här först så man inte gör bort sig totalt.

/K

Det går utmärkt utan skivor bakom men mer än cc60 skulle jag inte ha

Frågan är eg borde vi ha 45cc eller tom 30cc bakom? Räcker 60 har jag helst det så slipper vi regla på ytterväggarna ännu mer. Är 60cc där idag.

/K

Cc60 räcker, speciellt om ni redan har det typ färdigreglat som jag förstod det. Bara köra på!

Jag tänkte mest i förstyvande syfte, panelen stabiliserar ju inte något nämnvärt. Men jag kan ha fel.

Ytterväggar reglade 60cc vill helst inte slänga in fler reglar. Innerväggarna ska upp nu på påsken. Kanske skulle ta 45cc till sovrumsväggarna? Toan och pannrum blir 30cc och skivor på väggarna.

/K

Kör på 60 överallt så blir det enklare! Å det håller garanterat!

S
tänk på att måla panelen innan den åker upp. om ni ska måla den

Suveränt då kör vi med 60cc.

Vi kommer köra med moelvens täckvitmålade panel för att spara in lite tid. En stuga på 97kvm vill jag inte stå och måla panel i då blir vi aldrig klara. 😜

Tack för alla svar i tråden. 😃

S
Savanna skrev:
Suveränt då kör vi med 60cc.

Vi kommer köra med moelvens täckvitmålade panel för att spara in lite tid. En stuga på 97kvm vill jag inte stå och måla panel i då blir vi aldrig klara. 

Tack för alla svar i tråden. 
finns många som målat samma mängd :thumbup:

Skulle inte ens måla ett rum på 10kvm. 😜 Stor eloge till dem som gör det. 😃

Endast jag och karln bygger och bara på helgerna då stugan är 30mil bort. Så det känns ganska bra att ha en anledning till att köpa färdigmålad panel så slipper vi måla.
😃 Dessutom har vi prutat ner priset rejält så det blir inte så dyrt.

• Gilla
1
  • Laddar…
Chansar på en ny fråga här...

På loftet ska vi ha spånskiva alt osbskiva samt gips på väggarna. Kan jag sätta skivorna direkt på själva stödbenen eller måste jag regla upp dem? Vi har 60cc mellan stödbenen/takstolarna. Ska in till stan idag och handla virke. Vore toppen ekonomiskt sett om vi kunde strunta i att regla väggarna. Tanken var annars 3st liggande 28*70 (gles) på stödbenen och sen skivorna på det.

Kan tex elektrikern dra elrör bakom stödbenen för lär ju inte vara så bra att borra i dem då de ingår i takstolen och har rätt uträknad hållbarhet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.