Tänkte bygga min första friggebodbod snart och skulle vilja sätta upp asfaltsboard på utsidan som avstyvning av väggarna (och för att ljudisolera bättre).

Men tänkte om det är ok att även sätta upp vindfolie utanpå asfaltsboarden som också då skulle fungera som extra regnskydd under byggtiden.

Hur mycket regn tål asfaltsboard?

Går regn igenom vindfolie?

Hur länge kan jag vänta med att sätta upp panelen?

Nu vet jag inte riktigt, men jag tror inte att asfaboard är särskilt bra för att styva upp boden.
Det är ju en ganska porös och "sladdrig" skiva.

Jag tror att det vore bättre med 9 mm utegips i stället.
Och utegipsen är nog bättre som ljudisolering också.
Nya sorter har förbättrad motståndskraft mot väder och vind.

Asfaboarden har en viss uppstyvande förmåga, men jag skulle inte lita på det enbart utan också sätta snedstävor i stommen. Sedan tål asfaboard regn under en kortare tid (t ex den varma halvan av året). Iom att det är ett välventilerat hus så kan den torka upp när fasaden är på plats. Mest är det ju i kanterna som den suger vatten. Den asfaltsimpregnerade sidan står emot vatten.

Vindfolie behövs inte om skarvarna mellan asfaboardskivorna förläggs enbart över reglar.

Jag har provat både asfaboard och utegips.
Gips alla dagar i veckan.

Protte

• Gilla
Björne123
  • Laddar…
Det räcker bra med bara asfaboard den står emot väder och vind lika bra som vindfolie eller utegips.
Men som med det mesta annat man får vad man betalar för köp kvalite och inga billiga sladdriga skivor som är svåra att bearbeta.
Och som motvikt till prototypen säger jag asfaboard alla dagar i veckan :)

• Gilla
postkontrollen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.