Vi planerar att gjuta en platta på mark för tre hangarfack. Plattan är 35x9 meter och vi har gjort den första schaktningen och nu är nivåskillnaden från den ena till den andra kortsidan 10cm. Vi har räknat ut att det blir 0,16° lutning. Vi vill av praktiska skäl inte schakta bort så att vi får hela yta i perfekt nivå. Är det något problem med gjutningen, dvs att betongen börjar flyta mot den lägre nivån? Vi tror inte det själva men vi vill förstås vara säkra innan vi börjar.
 
M
Jag tror inte det, men nämn situationen för betongföretaget när ni beställer så kan de välja en smått stabbigare blandning om de anser att det behövs. Men - skulle inte tro att det är ett reellt problem.
 
Fylla upp där det är lågt kanske?

Dumt att gjuta snett redan från början....
 
Det är inga problem att gjuta där.
 
Har ni någonsin sett vatten rinna till den djupa änden av en fylld pool? Näe, och betong lär inte heller upphäva tyngdlagen ..... Se bara till att formen håller så.....

....men verkar det inte dyrare att fylla upp med betong än med grus?
 
  • Gilla
Stoffe-q och 1 till
  • Laddar…
M
Jag uppfattade det som att den gjutna plattan skulle gjutas med lutning
 
10cm på 35m skulle innebära ca 0,3% lutning vilket inte innebär något problem. Har varit med och gjutit lastkajer med 1% lutning. Problemet du får är att gjuta ett jämt golv, skulle rekomendera att du schaktar och gjuter plant. Vill du absolut inte det så är tipset att hyra en rotationslaser som går att ställa in lutning på.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.