Jag har tänkt bygga ett staket runt hela tomten. Tomten är ca 50x50 m.
På framsidan har jag tänkt att bygga ett traditionellt staket med stolpar och där använda vanligt trallvirke, 28x120 som spjälor.
På sidorna av tomten samt baksidan har jag tänkt sätta vindnät/rådjurnät på stolpar. Liknande detta:
Staketet kommer att vara ca 1 m högt och stolparna ska jag ha i jordankare som jag slår ner i marken.
Mina frågar är nu:
Bör jag använda stolpar med dimension 95x95 eller 70x70?
På vilket avstånd från varandra bör jag sätta dem?
På framsidan har jag tänkt att bygga ett traditionellt staket med stolpar och där använda vanligt trallvirke, 28x120 som spjälor.
På sidorna av tomten samt baksidan har jag tänkt sätta vindnät/rådjurnät på stolpar. Liknande detta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staketet kommer att vara ca 1 m högt och stolparna ska jag ha i jordankare som jag slår ner i marken.
Mina frågar är nu:
Bör jag använda stolpar med dimension 95x95 eller 70x70?
På vilket avstånd från varandra bör jag sätta dem?
Jag tycker 70x70 är både snyggare och tillräckligt starkt.
Sätt stolparna så långt isär så dom längsgående reglarna räcker förbi två "fack" det blir mycket stadigare, alltså med tex 5,4m längsgående så blir det 2,7m mellan stolparna.
Sätt stolparna så långt isär så dom längsgående reglarna räcker förbi två "fack" det blir mycket stadigare, alltså med tex 5,4m längsgående så blir det 2,7m mellan stolparna.
Byggde ett härom veckan, använde 70x70 stolpar, jordankare och 28x120 trall. Sedan gjorde jag som larsbj skrev med längden emellan. Tror jag körde 2,4 meter emellan och 4,8 meter trallängd, och sedan inte skarva på samma stolpe 
Tror ni inte staketspjälorna hänger ner sig efter ett tag om ni har så långt mellan stolparna? Jag skulle nog inte haft mer än 2meter mellan om ens det.
Jag har som sagt ca 2,5 meter mellan mina stolpar, mer skulle jag inte vilja ha för då blir det svajigt. Inte pga stolparna utan trallvirket. Så ska du ha större avstånd så måste du ha något grövre än 28.Anna1984 skrev:
Snyggare med finsågat än trall till staketet tycker jag.
Klicka här för att svara
