Har en takbalk som kommer bli kvar i det nya köket.
Den hade dugit som den är om den inte hade varit limmad ihop av flera längsgående brädor/plank, från sidan ser man nämligen detta och inte så snyggt i min mening.
Önskat slutresultat är att den ska se ut som gediget trä och gärna åt det vitlaserade hållet. Taket kommer vara vitmålat gipstak.
Förslag på en snygg lösning?
Eventuellt gäller frågan även den stående balken)
(
Den hade dugit som den är om den inte hade varit limmad ihop av flera längsgående brädor/plank, från sidan ser man nämligen detta och inte så snyggt i min mening.
Önskat slutresultat är att den ska se ut som gediget trä och gärna åt det vitlaserade hållet. Taket kommer vara vitmålat gipstak.
Förslag på en snygg lösning?
Eventuellt gäller frågan även den stående balken)
(
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad är snyggt?
Det beror ju delvis på vad det skall vara för stil på rummet i övrigt.
Skall det vara åt det rustika hållet kan du ju klä in balken i pärlspont, som vitlaseras.
Jag hade en liknande balk i ett hus, och den fick tapet på sidorna, samma som på väggarna.
Och underkanten fick ett klarlackat "fönsterfoder", vilket passade med golvsocklar och fönstersmygar och -foder.
Så om du skall ha målade väggar kan du måla balken i samma färg och sätta ett foder på undersidan.
Det beror ju delvis på vad det skall vara för stil på rummet i övrigt.
Skall det vara åt det rustika hållet kan du ju klä in balken i pärlspont, som vitlaseras.
Jag hade en liknande balk i ett hus, och den fick tapet på sidorna, samma som på väggarna.
Och underkanten fick ett klarlackat "fönsterfoder", vilket passade med golvsocklar och fönstersmygar och -foder.
Så om du skall ha målade väggar kan du måla balken i samma färg och sätta ett foder på undersidan.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag hade en liknande i förra huset, slog in den i planhyvlad furu för tanten ville ha det, 1 vecka senare ville hon ha den vit, målade den, 1 vecka senare dög inte det heller, gips och tapet blev sista lagret. Det dög.
Klicka här för att svara
