Fick en rätt stor mängd rörgravgrus över som bara ligger och "skräpar" på tomten.

Är det lämpligt att använda den istället för betonggrus när kan blandar sin egen betong?

Jag kan egentligen inte ett jota om betong men det beror ju på lite vad man ska gjuta. Ett fundament till soluret eller torkvindan kan ju vara ok att experimentera lite med, men inte flaggstången eller plintar till en kåk.

Ska göra en krypgrund med leca-sulblock. Dock är det på berg och det kommer att sticka upp mellan några av sulblocken så där hade jag tänkt fylla på med betong. Det är inga mängder så jag kan så klart köpa några säckar grovbetong men nu hade jag alla ingredienser hemma så det har ju varit praktiskt att kunna använda.

Ja det går bra. Lite fel siktkurva men tex på vårbykrossen där jag brukar hämta har man inte ens betonggrus utan hänvisar till rörgravsgrus. Frågar du en riktigt cementgubbe är det en dödssynd med helt oförutsägbart slutresultat men i praktiken blir din blandning inte märkbart sämre. Släng i lite extra cement för att kompensera för att det kanske är för mycket fint material.

Redigerat:
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Låter ju bra.

Gör inte det, det ska vara minst 8 mm, gärna 16 - 32 mm grus samt tvättad för cementen ska kunna binda ihop på bästa sätt

Har aldrig hört talas om tvättad gjutgrus. Den skall vara fri från humus, men tvättad?

jens71 skrev:
Gör inte det, det ska vara minst 8 mm, gärna 16 - 32 mm grus samt tvättad för cementen ska kunna binda ihop på bästa sätt
Du blandar ihop saker. Betonggrus är 0-8, precis som rörgravsgrus. Sedan använder man något grövre som ballast, tex 8-16 makadam. Vilm man ha större sten funkar ju det men för små gjutningar får man ju då problem med att stenarna kilar fast sig etc....

Tvättad makadam är bra men tro inte att det gör varkentill eller från på kvaliteten när man blandar själv.

M
Gjut, bara gjut!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.