Hej!
Jag önskar ha smakråd ang. ritning på takpanel i hall. Se bifogad bild!
Som ni ser har jag planerat sätta panelen från sida till sida för att få ett bredare intryck. Hallen är annars relativt liksidig. Detta blir dock inte i ljusriktningen. Dessutom kommer den antagligen att sitta i motsatt riktning mot planerad takpanel i vardagsrummet som skymtar rakt fram i bild.
Alltså, skall jag ändra mig och sätta panelen i ljusriktningen och i samma riktning som takpanel i närliggande vardagsrum?
Tack på förhand för tips och smakråd!
Som ni ser har jag planerat sätta panelen från sida till sida för att få ett bredare intryck. Hallen är annars relativt liksidig. Detta blir dock inte i ljusriktningen. Dessutom kommer den antagligen att sitta i motsatt riktning mot planerad takpanel i vardagsrummet som skymtar rakt fram i bild.
Alltså, skall jag ändra mig och sätta panelen i ljusriktningen och i samma riktning som takpanel i närliggande vardagsrum?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag skulle satt paneler i ljusriktningen och åt samma håll som i vardagsrummet.Modino skrev:Hej!
[bild]
Jag tittade just upp i taket och insåg att det är olika i vår hall och vardagsrum(troligen för att just som du tänker få det att kännas lite bredare), det är absolut inget som man stör sig på. Vi har i och för sig ett dubbeldörrhål där, vet inte om ni har det men det blir nog annorlunda om man har mera öppet.
Båda taken är vita, träpanel i hall och 30cm breda fullånga skivor i vardagsrummet.
Båda taken är vita, träpanel i hall och 30cm breda fullånga skivor i vardagsrummet.
Tack Sune! Det är väl egentligen det vanligaste alternativet och stämmer bäst med hur huset är byggt och de flesta rekommendationer. Att lägga i andra riktningen funderar jag på enbart för att få ett avlångt rum att se lite bredare ut,
Lutar ändå åt ditt alternativ nu.
Lutar ändå åt ditt alternativ nu.
Jag tänker att taket ska ligga som golvet. Och taket (och golvet) ska löpa längs med synen när man kommer in. Golv och tak ska också löpa längs med långa rum.
Det går inte att göra 100% rätt i ditt fall.
Det går inte att göra 100% rätt i ditt fall.
Hej´och tack för alla tips och åsikter. Taket i hallen är nu färdigsatt. Det blev på tvären dvs från vägg till vägg i bild. (Enligt det vänstra alternativet). Jag är nöjd med resultatet. NU återstår att se hur vi gör med vardagsrummet. Det ligger några månader fram i tiden.
Klicka här för att svara