2 592 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Innerpanel direkt på lecablock, hur skulle ni ha gjort?
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Tänkte sätta innerpanel direkt på ett par lecablock, men är lite osäker på hur jag skall göra rent tekniskt för att förhindra att fukt angriper panelen? Jag tänkte spika fast en liten list på lecablocken med klippspik och sedan sätta upp panelen på dessa, är detta en ok lösning? Eller borde jag sätta in blocken med någon form av fuktspärrsfärg eller täcka in dem i tjärpapp?
Jag har satt panel på en vägg av betonghålsten som en "fondvägg" men då på en snustorr innervägg. Skruvade upp stående 28x70 mm läkt på cc60 med hjälp av fasadplugg. Mellan läkten och betongstenen lade jag syllisolering innan läkten skruvades fast. Använde syllisolering av plast då jag tyckte pappvarianten luktade lite väl mycket tjära.
Därefter sattes liggande panel på läkten med ventilerad sockel mot golv och rejäl glipa mellan tak och taklist. Använde ingen isolering bakom panelen så där blev det alltså drygt 28mm (läkt+syllisolering) luftspalt bakom panelen.
Vad är det för vägg? inner eller yttervägg? ovan eller under jord? Är den fuktig idag?
Därefter sattes liggande panel på läkten med ventilerad sockel mot golv och rejäl glipa mellan tak och taklist. Använde ingen isolering bakom panelen så där blev det alltså drygt 28mm (läkt+syllisolering) luftspalt bakom panelen.
Vad är det för vägg? inner eller yttervägg? ovan eller under jord? Är den fuktig idag?
Produkter som diskuteras: "fasadplugg"
Fasadplugg
Fasadpluggar är särskilt utformade för att ha hög hållfasthet och används ofta i grövre material såsom betong och natursten. De är också utmärkta för montering av plåt. Med sin robusta konstruktion kan de hantera stora belastningar och
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Tack för ditt svar Stuff, det är ytterväggar och blocken står mot utsidan utan isolering.
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Några fler förslag på hur jag kan fuktsäkra lecablocken eller skall jag bara spika upp listen direkt på lecan?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden