Jag ser ofta att galvade beslag på tryckt virke rostar ganska fort. Jag antar att det är kopparn i virket som är orsaken. Det jag har funderat på, kan man skydda beslagen med byggplast( el dyl ) mellan beslag och virke. Är det någon som har provat det, eller har några åsikter om metoden. Rostfria skruvar används.

Totte_S
Genom att rostfria skruvar används så påskyndas korrossionen eftersom du även har metaller i det rostfria materialet som är ädlare än zinken i de galvade beslagen. Lite beroende på hur montaget är utfört så kan det säkert fungera både bättre och sämre. Om det galvade beslaget monteras med ett galvaniskt avskiljande material och sitter så att det inte översköljs av vatten som tidigare runnit över det impregnerade träet så borde det teoretiskt bli bättre. Jag hade dock i sammanhanget valt galvade fästelement, vilka då kommer bli den svaga länken, men ofta billigare att byta ut än beslaget.
I praktiken tror jag det blir svårt att åstadkomma en betydande skillnad, men ganska billigt och tämligen riskfritt att prova så varför inte. Platta beslag kan man ju avskilja med tjärpapp tex.

OK
Om jag tolkar dig rätt så anser du att det skulle vara bättre med galvad skruv i stället för rostfria ??
Måhända har du rätt, ditt resonemang låter rimligt.
Någon annan med åsikter i fallet ??

Tror skillnaden i att använda galvad skruv istället för rostfritt är marginell, det skulle varit större påverkan om man gjort tvärtom rostfria beslag och galvade skruvar.
Koppar och div. salter i impregneringen påverkar nog en del men jag tror den största inverkan är att beslagen sitter på ett utsatt ställe och träet gör att det är blött länge efter regn och att rosten följer av zinkskiktet i galven är för tunn... det är nog inte särskilt många µm zink på ett beslag.

/ATW

Använd varmförzinkade beslag och skruvar så är det säkert inga problem.

• Gilla
corre
  • Laddar…
I
Du skriver att det rostar snabbt, då tror jag inte på galvaniska strömmar. Skulle det vara zinken som går till kopparn i virket, skulle kopparn i virket gå till nicklet i den rostfria skruven. Nej det beror nog på dålig kvalitet i beslagen.
Efter en längre tid skulle det nog kunna vara som Totte S skriver, men inte snabbt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.