Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Chefen har fått för sig att vi ska sponta en vägg i vardagsrummet. Inte mig emot mer än att väggen innehåller vissa problem.
1. Den är helt i gips sånär på några stackars reglar.
2. Det är en skjutdörr mitt i allt = färre reglar = mindre fästmöjligheter.
Sponten är 12mm tjock. Vilket tillvägagångssätt är enklast?
Min första tanke var att ta bort listverk, ha en liggande mot golvet, en eller två på väggen och en högst upp mot taget. Dom två på väggen får man skruva så långt det går i reglar innan dörren är i vägen och kanske bara sätta dyckert som går in 1cm i gipset + konstruktionslim.
Vad tror ni om detta förfarande? Räcker det med fyra fästpunkter för en vägg som är 250cm hög?
Bör jag ha någon form av isolering i väggen för att motverka resonans?
Väggen är 250cm hög och 360cm bred.
1. Den är helt i gips sånär på några stackars reglar.
2. Det är en skjutdörr mitt i allt = färre reglar = mindre fästmöjligheter.
Sponten är 12mm tjock. Vilket tillvägagångssätt är enklast?
Min första tanke var att ta bort listverk, ha en liggande mot golvet, en eller två på väggen och en högst upp mot taget. Dom två på väggen får man skruva så långt det går i reglar innan dörren är i vägen och kanske bara sätta dyckert som går in 1cm i gipset + konstruktionslim.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tror ni om detta förfarande? Räcker det med fyra fästpunkter för en vägg som är 250cm hög?
Bör jag ha någon form av isolering i väggen för att motverka resonans?
Väggen är 250cm hög och 360cm bred.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Eller går det rätt och slätt att fästa sponten i överkant utan utanpåliggande reglar med skruv och köra med dyckert där det går? Dvs med Pattex No More Nails där skjutdörren går.
Hade ju varit smidigt.
Hade ju varit smidigt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Limma fast panelen direkt mot gipsen?
Protte
Protte
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Det funkar alltså? Trevligt!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Om det funkar vet jag inte, har aldrig provat men i något av byggprogrammet så limmades skivor på en ojämn vägg med någon sorts klibbigt lim.
Sättlim tror jag är rätt namn på limmet som skulle kunna fungera.
Sätt en spik upptill och nertill så inte panelen trillar i huvet innan limmet torkat.
Återkoppla hur det fungerade.
Protte
Sättlim tror jag är rätt namn på limmet som skulle kunna fungera.
Sätt en spik upptill och nertill så inte panelen trillar i huvet innan limmet torkat.
Återkoppla hur det fungerade.
Protte
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Suck....
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Se dig som pionjär i stället för att sucka....,.
Protte
Protte
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Hade jag sett mig själv som en pionjär hade jag inte frågat utan agerat. Min pionjärtid är över när stugan blev klar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Går det att "limma" kakel så går det att limma panel, men använ inte kakelfix.
Protte
Protte
Jag skulle fråga den som ska ha väggen hur jag ska fästa den i gipset
, om man inte får nått vettigt svar får man väl skippa tanken eller använda nått av dom många utmärkta sättlim/montagelim som finns i dag. Tex Essves montagelim som har en omedelbar vidhäftning av 100 kg/m2 och ca 10 ton/m2 när det härdat.
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
http://www.moelven.com/PageFiles/261466/2013_ReginaV_gg_montering_webb.pdf
finns pärlspont och klassisk
finns pärlspont och klassisk
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden