Spelar det någon större roll vilket sorts vindskydd man väljer innanför ytterpanelen? Jag ska bygga med eko-isolering så antar att det är lite mer vindkänsligt iom att det är diffusionsöppet på insidan. Funkar byggmax billigaste vindpapp eller borde jag skaffa något mer avancerat?

Köp inte den billiga vindpappen. Den är jobbig som tusan att hantera. Vindväv är mycket bättre.

tack för tipsen! jag kommer att köra med lin-skivor, så då behöver jag väl inte såpass stadig (och dyr) som den du länkade till? i o m att de är fastare än lösull

lyckas inte hitta vindväv på de stora butikerna (byggmax, bauhaus mfl) ...heter det någonting annat som man kan söka på? vill gärna kunna handla på det lokala köpcentret

moga skrev:
lyckas inte hitta vindväv på de stora butikerna (byggmax, bauhaus mfl) ...heter det någonting annat som man kan söka på? vill gärna kunna handla på det lokala köpcentret
Vindskyddsfolie kanske?

Egentligen så är de samma för både skivor och lösull, du ska ha konstruktionen uppbyggd så den kan andas, det innebär att du inte får ha plast som diffspärr, du måste då ha nått annat som gör att konstruktionen uppfyller kravet 3gg tätare på insidan än utsidan, om du använder produkterna från sidan jag länkade så blir resultatet optimalt och enklast att bygga, men du kan ju även köra på nått i stil med dubbel gips+vanlig vindväv, och sedan ha vanlig vindväv på utsidan också(förutsatt att du har luftspalt mellan ytterpanelen och vindväven som man brukar ha). Du kan även köra på gips+träskiva+vindväv och sedan vind väv på utsidan. Det viktiga med en difföppen konstruktion är följande, att fukt har 3ggr svårare att ta sej från rummet in i väggen än från väggen ut i de fria.

Jag vet många som använder vanlig windy duk, (helt vanlig vindduk) och de sätter först windy sedan blåser in träfiber sedan råspont eller träbaserad skiva och till sist gips, fungerar utmärkt de med, men sidan jag länkade har ett helhets koncept som är praktiskt för den som inte orkar grotta ned sej i fysikens lagar;)

Ok, visste inte att man kunde använda gips! Jag bygger ett litet hus på hjul så måste tänka på vikten så gips går dessvärre bort. Jag har redan köpt denna att använda på insidan: http://www.bauhaus.se/isolina-luftsparr-130cm.html

plus då några rullar vanlig vindpapp (Teno AC350) som jag funderar på att byta till ngt annat, om det skulle vara så att de inte funkar tillsammans med den jag länkade ovan. Har försökt få tag i tillverkaren för att kolla - siffrorna är nämligen i olika format.
Isolina anger i detta format: Vattenångans genomtränglighet: 46 g/m2d @ RH=75%
medan Teso-pappen har detta format: Ånggenomgångsmotstånd 1,15 ± 0,2 m

nån som vet hur man omvandlar någon av dem så jag kan jämföra? Vill ju gärna kolla så det blir 3ggr mer genomsläpplighet utåt, annars får jag byta vindpappen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.