Hej

Vi har köpt ett hus från 42 och har tretex i alla rum, nu är tanken att vi skall tilläggsisolera huset men hur skall man då göra med tretexen? Blir det "för mycket" isolering så att väggen inte andas som det skall? Idag är det fasadpanel, läkt, tjocka plank och tretex.

Vill inte ändra förutsättningarna allt för mycket för huskonstruktionen.
 
Det bästa är ju att isolera utvändigt, och då behöver man inte röra tretexen alls.
 
treetex har ungefär samma isolervärde som modern isolering. Skivorna brukar vara 13 mm tjocka, så din tilläggsisolering kommer att ändra förutsättningarna mycket mer än treetexen kan göra. Skall du isolera invändigt eller utvändigt? Utvändigt är som sagt bäst och då kan du allt efter behag ta bort treetexen om du skall tapetsera om invändigt, men lämna den i nuläget.
 
Gammal tretex kan lukta lite unket i vissa fall, men det märker du direkt när du kommer in i rummet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.