1 862 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Ta bort tretex om man tillägsisolerar?
Hej
Vi har köpt ett hus från 42 och har tretex i alla rum, nu är tanken att vi skall tilläggsisolera huset men hur skall man då göra med tretexen? Blir det "för mycket" isolering så att väggen inte andas som det skall? Idag är det fasadpanel, läkt, tjocka plank och tretex.
Vill inte ändra förutsättningarna allt för mycket för huskonstruktionen.
Vi har köpt ett hus från 42 och har tretex i alla rum, nu är tanken att vi skall tilläggsisolera huset men hur skall man då göra med tretexen? Blir det "för mycket" isolering så att väggen inte andas som det skall? Idag är det fasadpanel, läkt, tjocka plank och tretex.
Vill inte ändra förutsättningarna allt för mycket för huskonstruktionen.
treetex har ungefär samma isolervärde som modern isolering. Skivorna brukar vara 13 mm tjocka, så din tilläggsisolering kommer att ändra förutsättningarna mycket mer än treetexen kan göra. Skall du isolera invändigt eller utvändigt? Utvändigt är som sagt bäst och då kan du allt efter behag ta bort treetexen om du skall tapetsera om invändigt, men lämna den i nuläget.
Klicka här för att svara
