Jag lät bila sönder en gammal stentrapp. Entretrapp till huset. Trappen bestod av flera olika material.
Jag är absolut ingen expert, men tänk gammal stentrapp som börjar gå sönder. På vissa ställen var det material som kom fram väldigt poröst, som putsbruk nästan.
Ev kan trappen ha varit formgjuten. Inuti bestod den av bruk av något slag, procentat med ganska stora stenar. Materialet var bitvis väldigt hårt och svårt att bila sönder, så rester av trappen finns kvar, sönderbilat under den trätrapp som jag låtit bygga ovanpå. Jag arbetade hårt för att, efter bilningen, köra iväg det sönderbilade materialet, stenarna som fanns i bruket osv. Det dammade rejält.

Har gjort mig känd som asbestnojig här på forumet. Fortfarande har jag en del funderingar i ämnet, men är inte hysterisk.
Vill passa på att berätta att det INTE var jag som som skrev en tråd om asbest för ett tag sedan.
Det var en person som beskrev sig själv som i mycket dålig psykisk form, pga sin asbestoro. Som hade sökt hjälp hos läkare, med mediciner osv. Det var INTE jag!! Någon i tråden skrev nämligen att det kanske var jag. Men NEJ! Så illa ställt är det inte med mig. Tog dock lite illa vid mig när jag omnämndes i sammanhanget.

Nu till min fråga:
Någon som vet om det finns risk för att det förr blandades i asbest i gjutning/skapande av denna typ av trapp? Vet ju att asbest ibland blandades i bruk, men vilken typ av bruk och till vilket ändamål?
Vet även att asbest ibland blandades i bruk, som armering.

Om det var asbest i denna trapp har jag garanterat dragit i mig massor..
Men men, gjort är gjort. Nu är frågan vad jag lämpligast gör med det material av trappen som fortfarande ligger kvar under den trätrapp som jag låtit bygga ovanpå?
Trätrappen har stora glipor och innehåller materialet under asbest kan det garanterat komma upp med luften. Kanske kan man spraya/måla över med något för att binda fibrer?
Eller hur gör jag lämpligast? Resterna är för tunga och otympliga för att få bort helt. Och jag vill nu inte vara i materialet mer än nödvändigt. Har redan spenderat alltför många timmar med detta, om det nu skulle visa sig innehålla asbest. Visst löst material ligger dessutom fortfarande kvar.

Hur stor sannolikhet tror ni det är att denna trapp innehöll asbest?
Bör jag börja med att skicka på analys kanske?
Eller helt enkelt låta det vara eller spraya/måla över resterna?
Hur skulle ni tänka och agera?

Tacksam för goda råd!

Vänta tills det regnat ett par gånger (eller sätt en vattenspridare på trappan).

Stina71 skrev:
Finns det verkligen ett svar på den här frågan som du skulle känna dig trygg med?

Hade det varit jag, och jag på riktigt misstänkt att det fanns asbest i materialet hade jag känt mig trygg med det faktum att allt vatten som passerar trappan tvättar stenen ren från löst material samt att det är utomhus.

Väldigt liten risk.
Om det lugnar dig så gör det.
Eller helt enkelt låta det vara eller spraya/måla över resterna?
Låt det vara.
Hur skulle ni tänka och agera?
Denna trappa göts på billigast möjligaste vis och varför blanda in nåt som kostar pengar utan att det har nån effekt på resultatet.

Tacksam för goda råd!
Varsågod.

Tack för svar! Särskilt de konstruktiva.
Vattenspridaren på trappen kändes dock inte som vare sig aktuellt eller roligt.

StefanN, hade asbest alltså inte någon effekt på resultatet i detta fall?
Jag trodde att materialet hade en armerande funktion och att det var därför det ibland blandades i bruk.
Därför jag blev fundersam på om det kanske blandats i för att skapa en mer hållbar/armerad trappa som skulle stå sig länge.

Någon som vet vilken typ av bruk man talar om då man pratar om att man ibland blandade i asbest?
Vilken typ av bruk och ändamål?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.