Bytet av pelare blev i sista stund, därav gjorde jag tabben att inte låta säljaren såga ner balken åt mig.
Trodde det skulle vara lätt att lösa på plats.
Men nu är jag lite osäker. 14cm tjock. Min sänksåg klarar inte det djupet - så då får jag göra snitt på vardera sida. Egentligen ska inte snittet var helt rakt heller utan helst med viss vinkel då pelarna står lite snett.
Eller om jag ska köra tigersågen, med risk att det blir hejsansvejsan.
Eller motorsåg.. Med ful yta som resultat som kanske lättare tar skada?
Hur hade ni gjort?
(ska alltså såga vertikalt)
Trodde det skulle vara lätt att lösa på plats.
Men nu är jag lite osäker. 14cm tjock. Min sänksåg klarar inte det djupet - så då får jag göra snitt på vardera sida. Egentligen ska inte snittet var helt rakt heller utan helst med viss vinkel då pelarna står lite snett.
Eller om jag ska köra tigersågen, med risk att det blir hejsansvejsan.
Eller motorsåg.. Med ful yta som resultat som kanske lättare tar skada?
Hur hade ni gjort?
(ska alltså såga vertikalt)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Fogsvans. Bra träning
Ska den kapas eller klyvas? (Jag tolkar texten som att den ska klyvas)
Vad är slutmålet?
Varför ska den klyvas?
Krav på ytan/slutfinish?
Är det urtag för fönster eller är det hela balken längd som ska klyvas?
Jag hade nog funderat om hag verkligen måste klyva den på plats.
Kör sänksåg eller cirkel för att sedan ta resten med fogsvans.
Därefter hyvla ned skavanker.
Och om den bara ska kapas så är det lätt gjort med fogsvansen...
Vad är slutmålet?
Varför ska den klyvas?
Krav på ytan/slutfinish?
Är det urtag för fönster eller är det hela balken längd som ska klyvas?
Jag hade nog funderat om hag verkligen måste klyva den på plats.
Kör sänksåg eller cirkel för att sedan ta resten med fogsvans.
Därefter hyvla ned skavanker.
Och om den bara ska kapas så är det lätt gjort med fogsvansen...
Klyvas ca 3cm. Pelaren kanske är 2.6m.
Ska bygga ny vägg, och för att nya väggen ska bli rak så hamnar den i dagsläget så långt ut.
Pelaren var lite för stor i måtten, samt att pliten är väl inte i linje heller.
Varje cm jag kan vinna vore till fördel för slippa bygga ut väggen. Närmar sig takets slut.
(nya väggen är justnu kanske 5-6cm utanför sitt ursprungliga ställe, för att få väggen rak)
Kommer panel ovanpå pelaren. Så ytan är inte viktig mer än att jag inte vill den ska bli onödigt känslig.
Först tänkte jag ha panel fram till pelaren, så panel och pelare är i linje. Och sen plåtat pelaren. Men det känns inte rätt att göra.
Ska bygga ny vägg, och för att nya väggen ska bli rak så hamnar den i dagsläget så långt ut.
Pelaren var lite för stor i måtten, samt att pliten är väl inte i linje heller.
Varje cm jag kan vinna vore till fördel för slippa bygga ut väggen. Närmar sig takets slut.
(nya väggen är justnu kanske 5-6cm utanför sitt ursprungliga ställe, för att få väggen rak)
Kommer panel ovanpå pelaren. Så ytan är inte viktig mer än att jag inte vill den ska bli onödigt känslig.
Först tänkte jag ha panel fram till pelaren, så panel och pelare är i linje. Och sen plåtat pelaren. Men det känns inte rätt att göra.
Redigerat:
Tigersåg är hopplöst, kör på motorsågen, är kedjan vässad är det fixat på 20min.
Annars är det som sagt innan, fogsvans som gäller, en av de bästa vertygen som finns då man snickarar.
Annars är det som sagt innan, fogsvans som gäller, en av de bästa vertygen som finns då man snickarar.
Slänger in en liten följdfråga.
Vad bör jag ha för skruv till vinkeljärnen som bär mina lång tunga reglar?
tror dom är 45x140
Jag körde rostfria montageskruv. Reglarna orkar bära mig när jag provstått på dom.. En kollega reagerade dock på skruvvalet så blev lite fundersam nu om jag gör fel.
Vad bör jag ha för skruv till vinkeljärnen som bär mina lång tunga reglar?
tror dom är 45x140
Jag körde rostfria montageskruv. Reglarna orkar bära mig när jag provstått på dom.. En kollega reagerade dock på skruvvalet så blev lite fundersam nu om jag gör fel.
Du får nog ge en skiss om man skall rekomendera en skruv, men att skruva järn är väl ankarskruvbäst, den tar ju skjuvkrafter bra.
Mja.. Nja.. Kan ju visa bild på sommarprojektet.
Jag vet att montageskruvarna är lite mjuka, bra när man monterar då skallen anpassar sig även om man dragit snett, men men anar att dom kan brytas av tillslut i detta bygget när man inte vill det.
Visa bilaga 117651
Som ni ser pelaren till höger.. reglarna sticker ut lite.. just för få väggen rak.. därför klyva den längst till vänster och då skjuta in resterande.
Jag vet att montageskruvarna är lite mjuka, bra när man monterar då skallen anpassar sig även om man dragit snett, men men anar att dom kan brytas av tillslut i detta bygget när man inte vill det.
Visa bilaga 117651
Som ni ser pelaren till höger.. reglarna sticker ut lite.. just för få väggen rak.. därför klyva den längst till vänster och då skjuta in resterande.
Redigerat:
Klicka här för att svara