Jag planerar att ta upp en ny dörr på källarplan. Det kan behövas eftersom pannan nästan är slut och sedan garaget murades igen så finns det ingen stans att ta in en ny panna. Följande bild visar hur det ser ut, och den nya dörren vill jag ha där gubben står. Kryssmarkerat område på gaveln är det gamla igenmurade garaget.
Nu är frågan om väggen kommer att hålla för detta?
Tekniska förutsättnignar är:
(google-sketchup fil finns bifogad som innehåller fler mått)
Så, frågan är om detta skulle bli säkert att ta upp dörren där det visas på bilden, 22 cm från fönstret?
Orsaken till att jag inte vill göra om fönstret till en dörr är att det sitter ett element under där. Frågan är hur nära fönstret jag kan gå innan pelaren mellan fönster/dörr blir för smal för att hålla ihop? Är det ett alternativ att lägga fönster/dörr dikt an och ta bort allt murbruk emellan?
Taksam för synpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är frågan om väggen kommer att hålla för detta?
Tekniska förutsättnignar är:
- Tak källare: Gjuten betongplatta tjocklek i höjd 15 cm
- Mur källare: Murade betongblock med tjocklek 22 cm. Uppmätt höjd: 212cm (210 enligt ritning).
- Grundsula: 50cm x 20cm enligt ritning men den ser ut att gå ner djupare på vissa ställen. 30-40 cm.
- Innergolv källare: Ser ut att vara i höjd med grundsulan. Möjligen är det en och samma gjutning.
- X-Markerat område på gaveln är ett igenmurat garage.
- Våningsplanet ovanför består av träkonstruktioner (lätt konstruktion?).
- Dörrstorlek: 10x210
- Fönsterstorlek 53x79cm, avstånd till gavel första fönster = 2m, andra fönster = 4.34m
(google-sketchup fil finns bifogad som innehåller fler mått)
Så, frågan är om detta skulle bli säkert att ta upp dörren där det visas på bilden, 22 cm från fönstret?
Orsaken till att jag inte vill göra om fönstret till en dörr är att det sitter ett element under där. Frågan är hur nära fönstret jag kan gå innan pelaren mellan fönster/dörr blir för smal för att hålla ihop? Är det ett alternativ att lägga fönster/dörr dikt an och ta bort allt murbruk emellan?
Taksam för synpunkter.
Redigerat:
PS: Det verkar som att fönster-glugg på källarplan slutar kant i kant med det gjutna betongtaket, som på bilden. Sitter det balkar ingjutna i betongplattan, eller betyder detta att det inte finns några balkar ovanför fönster och tidigare garage?
Huset är byggt 1956. Vad fanns det för byggnadsnormer för betongvalv på den tiden? Jag försöker få ut mer detaljerade ritningar från kommunen, men det är möjligt att det inte finns några beskrivningar av armeringsjärnen.
Om jag inte hittar någon sådan ritning, går det att lista ut ändå hur väl armerad en betongplatta är?
Vågar jag chansa på att armeringen håller för en öppning till?
Om jag inte hittar någon sådan ritning, går det att lista ut ändå hur väl armerad en betongplatta är?
Vågar jag chansa på att armeringen håller för en öppning till?
Klicka här för att svara