Vår panel på gaveln behövdes bytas. Fick svar på ca 1,5 veckor med rivning. Lät rimligt. Vi bestämde dock för att riva själva vilket tog ca 8 timmar för en man. Nu har snickaren varit här och satt panel. 8 dagar tog det varav 52 timmar. Och han blev inte klar!
Vi ifrågasatte tiden och han menade på att det var mer pill än vad han räknat med och som svar på varför han sagt 1,5 veckor för allt menade han då räknat med att arbeta 8 timmar per dag istället för som nu, 6.
Vi bad honom sluta för att själva färdigställa vilket är ungefär halva gaveln lekt.
Har han varit överdrivet långsam eller har vi varit tidsoptimister?

Vi vet ju inget om Ert hus, etc, utifrån inlägget.
Men rent generellt och personligen tycker jag inte det låter speciellt avvikande i tid, det dyker alltid upp saker.

Och att det alltid tillkommer saker borde ju snickaren veta. Så det borde han tagit höjd för i sin offert, alternativt lämnat reservation för. Men med tanke på att han slapp riva ner det gamla så fick han ju 8 timmar gratis som han supit bort. Jag bytte min gavel, två våningar högt, på mindre än en vecka. En ställning som täckte hela gavelns bredd/höjd. Upp med en såg på ställningen och en spikpistol. Jag är inte snickare men sunt förnuft löste uppgiften. Ca-mått 7x7 meter med två fönster per våningsplan.

Redigerat:
Frågan gäller hur många timmar det var kvar för att färdigställa.

Henri skrev:
Frågan gäller hur många timmar det var kvar för att färdigställa.
"Vi bad honom sluta för att själva färdigställa vilket är ungefär halva gaveln lekt."

Typ halva jobbet tolkar jag det som?

Hur menar ni att forumet ska kunna bedöma om tiden är rimlig eller inte? Ni måste förstå att ingen här har den blekaste aning om hur ert hus ser ut.

Hur stor är gaveln? Vad är det för material nu? Vad ska ni byta till? Är det några fönster? Är det komplicerade fönsterfoder? Vad är det för mark under gaveln? Grusad gång eller blomrabatt? Bara som exempel...

Mitt hus ser ut som ett stort + från ovan. 11 sidor att byta panel tog två veckor, då var panelen grundad, oljad i ändträ, täcklasyr ett lager, färdig för uppsättning. Ingen spikpistol. Men den 12-e sidan tog nästan lika lång tid som allt det andra. Till saken är att jag arbetade med detta på heltid som yrke, snickare alltså, nu valde jag att spara den "sämsta sidan" till sist, fick höra flera ggr av folk om jag inte gjorde något! Det tar så lång tid! Nu har vi förvisso ett "svårt" hus att göra förändringar på, men jag tycker att det inte låter orimligt att eran snickare tar "tid" på sig. Är arbetet bra utfört? Kan ni göra det bättre? Jag är helt säker på att ni kan göra det lika bra, men det kommer då att ta tid, längre tid än ni kanske hoppats på. Är det liggande panel/stående/lock/timmer eller vad rör det sig om? Att byta panel på ett hus kan man inte säga att det tar si eller så lång tid att göra! Men har han sagt att det tar 1,5 veckor så hoppas jag ni har en offert på det och inte löpande per timme.

Den som bör vara kvalificerad nog att göra denna bedömning lär ju vara hantverkaren som lämnat tidsupogift om 60 timmar. Alla seriösa aktörer lägger in marginal i sitt pris för det är alltid något som skiter sig. Nu visade det ju sig att hantverkaren inte kom i mål trots hans kvalificerade gissning. En dialog under resans gång hade säkert rätt ut eventuella frågetecken, likaså hade det troligtvis uppskattats att hantverkaren flaggade upp när han fann saker som gjorde att han inte skulle hinna.

Ni kan väl börja med att färdigställa själva och se hur lång tid det tar, det borde ge en fingervisning över snickarens insats. Kan ju vara så att ni bara har raksträckan kvar, så ha det i åtanke.
Mer än en vecka att byta panel på en gavel låter iofs. mycket tycker jag, men det beror ju som sagt på hur det ser ut. Släng upp en bild, det underlättar spekulerandet.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag har raderat inlägg med tjafs som byggde på missförstånd. Håll er till att besvara TS fråga, det är naturligt att ha olika åsikter.

Är ni klara med panelen än?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.