Några funderingar:
Är svartlim, asfaltlim och tjärlim helt olika material eller olika benämning på samma sak?
Vad gäller asbest i något av ovanstående lim, under ex äldre plastmatta, är det något av limmen (om de är olika typer) som mer sannolikt innehåller asbest?
För allt gammalt svartlim, tjärlim, asfaltlim innehöll väl INTE asbest, eller?!
Har läst om att ex asfaltlim ofta fanns ovanpå betonggolv. Av någon specifik anledning.
Om man däremot hittar ett svart lim under plastmatta som ligger på gammalt trägolv, är det då mindre sannolikhet att limmet innehåller asbest? Jag menar, var det vanligare med asbesthaltigt lim på betonggolv?
Och, om man nu redan lyckats riva ut en gammal plastmatta med asbesthaltigt svartlim under, är det ok att ha kvar resterna, dvs kan man tro och hoppas att fibrerna är tämligen fast bundna i det lim som finns kvar?
Och snälla ni som redan läst mängder av asbestfrågor från mig, tacksam om jag kan slippa kommentarer kring detta. Jag eftersöker helt enkelt fakta i ämnet. För att veta hur jag bäst ska agera med lim som finns kvar ovanpå gammalt trägolv efter att vi tidigare, ovetandes om asbest, rev ut en gammal plastmatta. Ska nämligen nu ta bort parkett som finns ovanpå nu och istället lägga in ett trägolv. Funderar därför på om jag då behöver vidta några försiktighetsåtgärder, sanera bort det svarta limmet som finns kvar eller helt enkelt bara låta riva ut parketten och lägga på det nya trägolvet ovanpå de limrester som finns kvar. Kan man känna sig tämligen lugn med limresterna om man inte börjar slipa i det?
Tacksam för goda råd!