Hej! Har en stor tung spegel som jag köpt på Jysk, nu återstår bara att sätta upp den. Har fått med 8 små skruvar och två plattor med fyra hål (se bifogad bild). Hur ska jag göra för att sätta upp den på bästa sätt?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Byt skruvarna till längre variant.

Vilket material är det du ska hänga spegeln i?

Tack för snabbt svar :) Betong är det! Är det inte meningen att jag ska skruva in dom korta i spegeln då, och sen använda några större skruvar in i väggen? Spegeln ser ut såhär:
image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Korta ska in i spegeln.

Krilleman
Jaha, ursäkta min oerhörda tröghet!

"Dom korta skruvarna ska in i spegeln"

Såklart! :beer:

B
Skruva fast fästena i spegeln, borra två hål i väggen, i med plugg och två skruv. Häng upp spegeln. Klart.

Bergsmongo skrev:
Skruva fast fästena i spegeln, borra två hål i väggen, i med plugg och två skruv. Häng upp spegeln. Klart.
Nja, spegeln verkar rätt tung.
Jag skulle nog valt någon slags krok i stället för att bara ett par skruvskallar skall hålla spegeln på plats.

Måste säga att det verkar vara ett sällsynt korkat arrangemang.
För att kunna justera spegeln så den hänger våg- och lodrätt skulle jag nog dragit en ståltråd eller wire mellan upphängningsbeslagen, och hängt det hela på en kraftig krok i mitten.
Vad väger fanskapet förresten?

Sätt beslagen "på sniskan" så de pekar mot upphängnings-trådens mitt.

Ingen förstod va :o

• Gilla
patand och 1 till
  • Laddar…
B
Eh? En vanlig klassisk plugg (Typ Fischer S-plugg) för 6mm hål tar 100kg styck med en träskruv... 70kg med spånskivespruv.

Fördelen med två skruvar där skallen bara sticker ut några mm istället för en krok är att spegeln hamnar väldigt nära väggen.

Vad väger spegeln, 15kg?

• Gilla
Mange67
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.