Hej! vet inte om jag kommit i fel forumsdel.

Undrar lite över vad som är riktigt och rätt angående luftspalts ventilation på ett ryggåstak.
Är det okej att ha tätt i nocken och endast öppet i takfoten? D.v.s. plåt, bärläkt, ångspärr, ströläkt, masonite.

Har letat här på forumet fram och tillbaka och hamnar bara på en massa andra frågor som inte rör mig.

Vi har precis gjort om taket på kåken till ryggåstak och firman som gjorde det tog det som en självklarhet att ha luftspalt och ventilation i nock samt takfot... De två andra offerterna vi tog in innan bygget hade även de med luftspalt och ventilation i nock så jag antar att det är det som gäller...
Vad skulle fördelarna vara att inte ha ventilerad nock?

MVH

Daggen

Mögelstoppers kan du använda dig av om du inte vill ha ventilerad nock.

Daggen 84 : vad har ni för typ av ventilation ? på gavlar eller längs nocken ?
Katos : ja jo har sett dom där mögelstoppers, men undrar mest om det är nödvändigt med ventilerad nock? eller om man kan ha bara öppet i takfoten ( och såklart luftspalt hela taket)

De satte 4 "skorstenar", en mellan varje takstols par så luften kan ventileras ut... Blev själv lite överraskad när jag kom ut till stugan och det var en massa skorstenar på taket :)
Finns nog mycket diskretare lösningar men jag tycker ändå det blev ganska ok och lite annorlunda.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MVH

Daggen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.