Hej,

första inlägget på forumet, har sökt men inte hittat svar på min fråga så jag kastar mig ut och hoppas att svaren här kan hjälpa också andra!

jag har köpt en rejälare sommarstuga från 1936 med loft och vill höja takhöjden på del av entreplanet. Huset är byggt 1936 med stående plankväggar. Måtten är ca 7x11 m, invändig takhöjd 2,60.
Takstolarna är ramverkstakstolar cc 100 med hanbjälke och ett mellanbjälklag cc 600. Taklutning 30 grader, plåttak, snözon 2.
Dimension på takstolar och bjälklag är 75x170. Mellanbjälklaget sitter inte spikat i takstolarna utan är skarvade med två spik över en plankvägg mitt i huset.

I halva huset vill jag helt enkelt ta bort mellanbjälklaget och hjärtväggen av plank för att få ett stort luftigt rum, öppet till underkant hanbjälke. Det återstår då ca 1 m mellan nock och underkant hanbjälke.

Spännvidden skulle då bli ca 7m på en 5m lång sträcka

En erfaren byggare säger att det torde räcka med att förstärka takstolarna med skruvlimmad 12mm p30 plyfa som en triangel ner till hanbjälken på båda sidor och sätta förstärkta 105 vinklar med ankarskruv mellan takstol och hammarband. Detta skulle göra att väggarna inte riskerar att tryckas utåt då mellanbjälklaget försvinner.

Verkar detta rimligt? Takstolskonstruktionen förändras ju inte utan förstärks, spännvidden är hyfsat moderat. Plyfatriangeln skulle bli rätt stor och bjälklaget är ju som sagt knappt spikat i resten av huset…

Tack på förhand!
/Viktor

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.