Har precis borrat ett doshål i en mellanvägg (garderobsvägg). Då upptäckte jag att borrdammet var blåsvart och stenen som väggen är byggd av verkar vara i någon form av lättbetong. 
Väggen är putsad och ca 10cm tjock med ca 2 cm puts innan man når det lättviktiga och blåaktiga materialet.
Detta är en lägenhet i ett hus från 1937. Jag har läst att blåbetong använts mellan 1929-1975 och nu undrar jag om någon kan hjälpa mig identifiera vad min garderobsinnervägg är murad av:
Väggen är putsad och ca 10cm tjock med ca 2 cm puts innan man når det lättviktiga och blåaktiga materialet.
Detta är en lägenhet i ett hus från 1937. Jag har läst att blåbetong använts mellan 1929-1975 och nu undrar jag om någon kan hjälpa mig identifiera vad min garderobsinnervägg är murad av:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det ser inte ut som blåbetongen mitt hus är byggd av, men det fanns många olika varianter. Som SBH sa, de varianter jag har sett har varit mer porösa (och homogena till färg och form).
Varför skulle du behöva sanera bara för att det är blåbetong?
Varför skulle du behöva sanera bara för att det är blåbetong?
Blåbetong set ut exakt som Siporex, den vita, fast den är blågrå.
Lätt, genomfärgad med porer i, blir bara pulver om man krossar den. Går att använda som krita om man vill rita upp en hopphage på asfalten.
Vet inte hur man mera ska förklara.
Lätt, genomfärgad med porer i, blir bara pulver om man krossar den. Går att använda som krita om man vill rita upp en hopphage på asfalten.
Vet inte hur man mera ska förklara.
Tack, jag bor i ett hus byggt i blåbetong 
Radon ventilerar man ut. Ventilation behöver man ha ändå. Väntar just nu på senaste radonmätningen faktiskt.
Det lät på TS som att du skulle riva ut hela väggen....
Edit: Det var ts som pratade sanering....
Radon ventilerar man ut. Ventilation behöver man ha ändå. Väntar just nu på senaste radonmätningen faktiskt.
Det lät på TS som att du skulle riva ut hela väggen....
Edit: Det var ts som pratade sanering....
Redigerat:
Ganska gammalt dokument, SSI & SKI blev SSM 2008SBH skrev:
Här är lite ang strålning från radon:
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/radon/rikt--och-gransvarden-for-radon/
Jag (TS) menar inte att man nödvändigtvis måste sanera, men man bör ju känna till att man har innerväggar i blåbetong. Speciellt om man ska fräsa och borra i den. Så låt oss nu hålla oss till materialidentifiering i den här tråden 
Det verkar ju som att väggen är byggd med 'slaggplatta' (tack Rikard Gjersvold), men vi får se om det framkommer mer ny information.
Det verkar ju som att väggen är byggd med 'slaggplatta' (tack Rikard Gjersvold), men vi får se om det framkommer mer ny information.
Du tänker nog på asbest med "speciellt om man ska fräsa och borra i den". Blåbetong avger en svag stråning som omvandlas till radon (som är en gas).
Damm från blåbetong är inte värre än vanligt betongdamm, munskydd på och dammsug efter så är det klart...
Damm från blåbetong är inte värre än vanligt betongdamm, munskydd på och dammsug efter så är det klart...