Vi håller på med en utbyggnad av ett enplanshus med källare och ska ta upp ett hål i ytterväggen på 3,6 meter. Ritningen stämmer inte riktigt då hålet ska vara lika stort som tillbyggnaden är, men dimensioneringen, som en konstruktör har gjort, är baserad på rätt längd. Balken blir limträ 115*315 och pelarna 115*115. Konstruktör antog att källarväggen är gjord av betong, men den visar sig vara gjord av betonghålsten, 230mm. Tror ni källarväggen klarar lasten från pelarna eller behöver källarväggen stadgas upp på något sätt? En tanke jag har är att ställa pelarna på sylen som är 50*145 för att sprida ut punktlasterna från pelarna, men ta bort 74*95 sylen för att minska risken för intryckning i liggande virke. Låter det rimligt?

Jag får inte tag i konstruktören nu och skulle gärna vilja få till balken nu under julledigheten, så tacksam för svar.

planritningBalk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

konstruktionsritningFasad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Utan att vara konstruktör så tycker jag att en 230 mm betonghålstensmur bör klara lasten utan problem. Särskilt då med tryckutjämnande syll. För den sakens skull så bör ju definitivt 74 x 95 syllen vara kvar för att hjälpa till med fördelningen över en längre/större yta.

Tycker nog att detta är viktigt att få helt rätt utan att chansa, så vänta tills du fått tag på konstruktören.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.