Hej. Vill bara försäkra mig om att göra riktigt rätt. Huset är reviterat, plannkvägg och tjärpapp innanför. Där innanför en luftspalt sen spontad panel och tretex.
Tänkt att lägga isolering mot tjärpappen vindpapp osb och gips.
Eller ska man låta panelen sitta kvar, regla och isolera på den i stället så det får finnas en luftspalt där inne. Huset mår oftast inte dåligt av det men kanske onödigt?
Tänkt att lägga isolering mot tjärpappen vindpapp osb och gips.
Eller ska man låta panelen sitta kvar, regla och isolera på den i stället så det får finnas en luftspalt där inne. Huset mår oftast inte dåligt av det men kanske onödigt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjärpappen var dåtidens vindpapp och den ska alltid vara utanför isoleringen. Så du ska inte sätta vindpapp bakom osb'n. Luftspalten har ingen funktion utan isolera du upp det utrymmet.
Hur mycket tänkte du isolera? Och med vad?
Hur mycket tänkte du isolera? Och med vad?
Redigerat:
Tänkte ta vanliga gullfiber plattor typ. 7-10 cm nånting. Det jag tänkt ha mellan isolering och osb andas, nån form av duk är det som inte är luft tät men stoppar vind och glasfiber. Inte tät som diffplast. Kanske helt onödigt att ha? Tack för ditt engagemang
Dum som man är hade jag fått för mig att den hindrar glasfiber från att läcka i små springor mm. Skippar den då :-D
Klicka här för att svara